Sida 1 av 2

*planslipning* Topplock

Postat: mån 28 jun 2010, 21:36
av Topgun
-Hey

-De råder tydligen DELADE MENINGAR här på forumet,vad de gäller att *planslipa Topplock* eller inte?
Efter att Packningen har dragit!-jag är definitivt ingen Expert så jag låter frågan får vara fri..........

En del tycker de är "överkurs" att plana topplocket,en del tycker de är bortkastade dollar.och tid!!!En del tycker de räcker med att göra rent ordentligt från gamla packningen ,och sätta dit den nya med nya bultar. Materialet är inhandlat,och nu återstår bara fritidstimmar.... =)) -Självfallet så byter jag vattenpumpen även där,när jag ändå river......ner allt.

Är de någon som har gjort detta själv tidigare?
Är de någon som har tidaspekt på hur lång tid de tar ungefär?
Skall jag planslipa Topplocket eller inte??
-Hur kollar man att *Topplocket* är Ok enklast?

Re: *planslipning* Topplock

Postat: tis 29 jun 2010, 06:18
av Marlboroman
Finns ju ingen mening med att plana toppen i onödan. Enklaste är att göra ren ytan mot packningen och ta en stålskala och ett skjutmått och kolla om den är sned till att börja med ens.

Re: *planslipning* Topplock

Postat: tis 29 jun 2010, 12:28
av rd350
Alla motorer har toleranser, finns i servicehandbok. Ligger det inom värdena ska man inte plana. Ett ca mått som varierar något är ca 0,5 mm på "längden" och ca 0,2 på "bredden".

Re: *planslipning* Topplock

Postat: fre 02 jul 2010, 10:22
av 240rally
En riktplaning är ju inte fel, då blir det en bra tätningsyta mot nya packningen.

Re: *planslipning* Topplock

Postat: fre 02 jul 2010, 14:17
av *pettson*
240rally skrev:En riktplaning är ju inte fel, då blir det en bra tätningsyta mot nya packningen.
vad gör en rikktplaning för gott på en yta som enligt handbok är inom tolerans? Är man utanför tolerans på en vitblockstopp så finns det inte ens marginal att kunna plana till det på alla ledder. max planing vid orörd topp och viss höjd är 3tiondelar. Annars pratar vi om restmåttet ned till 3 tiondelar. Då packningen blir ca 1mm när den är dragen korrekt så kan man undra den stora nyttan. Plana spegelblankt är inne idag trots att varje verkstad kan intyga att en grövre yta biter bättre i packningen och därmed minskar risken för problem. men blanka jobb säljer mer och kunden betalar mer utan att få nåt värdefullt för det.

Re: *planslipning* Topplock

Postat: lör 10 jul 2010, 06:43
av Topgun
hej igen.....

Nu e' toppen urtagen.....
de var ingen vacker syn på packningen...hehehe......
De var två av mitten cylindrarna som den här läckt tydligen...shit happens :mrgreen: :mrgreen:
Och lite vatten fanns kvar i cylindrarna.Så nu är de väl bara skrapa rent av gammal packning och "putsa av" med putsduk Så att ytan blir schysst! Och "Nolla" svänghjulet innan återmontering :) Byter väl vattenpumpen med,när jag ändå "har brallorna nere" och är där å skruvar,lättare att komma åt är de ju med!- och när jag ändå har en ny. :D
*Toppen* "ser ju bra" men har inte kollat plan ytan än,måste göra rent den innan först! -Sen får man väl mäta differanser ......om de finns några?? Men som första anblick så såg den helt ok ut! Jag tror ju inte att jag kanske behöver slipa den....men ,men får väl se närmare idag....

Re: *planslipning* Topplock

Postat: lör 10 jul 2010, 13:27
av camaro69
Topgun skrev:när jag ändå "har brallorna nere" och är där å skruvar,lättare att komma åt är de ju med!- och när jag ändå har en ny. :D
Hur ska man tolka detta? :wink: :lol:

Re: *planslipning* Topplock

Postat: lör 10 jul 2010, 17:18
av *pettson*
camaro69 skrev:
Topgun skrev:när jag ändå "har brallorna nere" och är där å skruvar,lättare att komma åt är de ju med!- och när jag ändå har en ny. :D
Hur ska man tolka detta? :wink: :lol:
Jag kan se det framför mej..
http://www.hejbilist.nu/motor.html

Re: *planslipning* Topplock

Postat: lör 10 jul 2010, 19:37
av Topgun
-ett "Ordspråk" ...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: *planslipning* Topplock

Postat: fre 16 jul 2010, 06:07
av Topgun
hej igen.. :) :)

Lämnade till slut in Toppen för planfräsning......till toppversktan!
4 tiondelar hade de fräst av Toppen!! -De sa' "normalt" sätt.....brukar dom flesta topparna behövas planfräsas ca. 2 tiondelar....ungefär. varför de behövdes 4 är ju lite svårt att svara på....alla är ju så olika!
de gick igenom toppen i övrigt........och allt blev bra!!!

-nu ere' bara "Honka å' köra" ...Montera dit skiten :lol: :lol:
och förhoppningsvis så slipper jag göra de igen :)