Sida 1 av 1
Topplocksrenovering 855'94 B5252S
Postat: sön 27 jun 2010, 23:12
av g00ey
Jag har lämnat in min bil och gjort topplocksrenovering samt åtgärd av den välkända läckande packboxen mellan motor och växellåda. Bilen går ganska bra nu men de nya ventillyftarna låter mer än vad de gamla gjorde innan jag lämnade in bilen. Visserligen tickade ventillyftarna när bilen var kall men tystnade så snart oljan kom runt. Nu tickar ventillyftarna väldigt tydligt hela tiden, även när motorn är varm och har gått i några mil. Är detta normalt efter ett sådant här ingrepp och går över efter motorn har "gått in sig" eller är detta slarv från verkstadens sida? Vad beror det på och går det att justera bort (om det nu är "slarv" som ligger bakom)?
Jag har också märkt att motorn kan vara något svårstartad ibland när den är varm, något som jag inte brukade uppleva med bilen innan.
Lite bilder på motorn under reparation:
Jag är tacksam för svar för jag är ganska orolig över situationen.
Re: Topplocksrenovering 855'94 B5252S
Postat: mån 28 jun 2010, 11:42
av *pettson*
Nya tryckare ska inte väsnas. Det beror oftast på lågt oljetryck. Vid alla typer av renoveringar bör man ta ned oljetråg och oljepickupen. Tråget ska tvättas, pickupen likaså. Om pickupen är riktigt skitig eller om det är okänd typ av smuts på den så ska den bytas. Med tiden blir det igenslammat i tråget och pickupen får svårt att suga upp oljemängden som krävs, därmed får du lågt tryck.
Slarvet är ifrån din sida, inte verkstadens.
Allt ovanstående utgår ifrån att du inte täppt till kanalerna med överflödigt lim. Iof är det också ditt slarv men det är ett helt annat fel.
Re: Topplocksrenovering 855'94 B5252S
Postat: mån 28 jun 2010, 12:26
av g00ey
Tack för ditt svar pettson! Alla ingrepp på motorn (inklusive de på bilderna) är gjorda av verkstaden så jag har lite svårt att se var jag har slarvat.
Jag tror inte de på verkstaden skulle protestera mot mina invändningar om jag kom tillbaka med bilen. Problemet är bara att det är c:a 100mil till dem (jag fick en bra deal jag inte kunde tacka nej till...) så jag tänkte om det är något jag skulle kunna åtgärda själv utan att behöva plocka isär hela bilen igen.
Jag är ändå lite förvånad över att lyftarna låter hela tiden istället för lite grann i början men det kanske har samlats mer skit i oljetråget iom renoveringen. Jag antar att oljepickupen sitter inne i oljetråget. Du kanske vet vad det heter på engelska och/eller tyska så jag kan hitta lite bilder på den och se hur den ser ut...'
Edit: Jag måste tillägga att den kan vara ganska svårstartad när den är varm. Den brukar gå igång på andra försöket. Kanske det är kamremmen som inte är rätt isatt. Det här känns verkligen inte bra... :(
Re: Topplocksrenovering 855'94 B5252S
Postat: mån 28 jun 2010, 20:03
av *pettson*
Det här börjar kännas väldigt konstigt. Du vänder dej till en verkstad 100 mil bort då du fått en bra deal. Du är inte nöjd med arbetet efteråt men tror att dom inte skulle ha nåt emot att få tillbaka den? Men det är inte mina buisness.
Ta ett telefonsamtal med dom och se hur ni ska framskrida? Det är ju deras arbete/resultat du inte är nöjd med. Ska dom stå för nåt så gäller det att ni är överens INNAN du utför nånting.
Det finns flera saker som kan ticka naturligtvis. Jag kan dra dom utan inbördes ordning. Sen får du väl undersöka och fråga o bocka av.
Otäta packningar på avgassidan
lim i oljekanalerna i toppen
oljepickupen full med avlagringar (lågt oljetryck)
Planad topp, där toppen är för låg nu.
kamrem står fel, blir samma symtom som vid för mycket planad topp
Sist men inte minst då en uppsättning felaktiga tryckare