Sida 1 av 2

Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 20:44
av Andy6
Vad har jag för motor?

Har köpt en V70 -99 2.5 se som är tillverkad i slutet på 98. När jag kom över den var det en riktig surdeg, förmodligen bott på grusvägar och genomskitig ÖVERALLT. Sura bromsar runt om, en koppling som är lite skum och diverse skumma eldragningar.

Bromsar. Ok bytta VF, HB, VB. Nya skivor bak + belägg o backar.
Koppling ny vätska.
Drivknut VF bytt.
Service kit från Skruvat.se beställt och installerat. Luftfilter, kupefilter, stift, oljefilter. Bränslefilter inte bytt än.
Sanerat insuget fram till spällhuset.

Bilen går småryckigt och har hög tomgång vilket är väldigt störigt. ca 12-1300 varv när AC inte är igång.
Någon som har några tips? Tändkablar och diverse är på gång.

Nu till min fråga!

När jag söker på Mekonomen och liknande så kommer där upp 2.5 10V
Men när jag servade bilen stod det Dohc på locket till stiften och kåpan till kamremmen såg väldigt bred ut.
Trimmade avgaspipor har man ju sett så man hade inte blivit förvånad om någon bytt lock, men jag är ganska säker på att jag har en 20V.
Kan dom bytt motor? Var hittar jag info PÅ motorn så jag kan kolla upp vad jag har?

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 20:48
av ~Kalle~
Står det DOHC på locket är det 10V 140hk
Står det 20 VALVE på locket är det 20 ventiler 170hk

Har du en slang från vevhusventilation som går in på ovansidan av toppen?

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 20:58
av Andy6
~Kalle~ skrev:Står det DOCH på locket är det 10V 140hk
Står det 20 VALVE på locket är det 20 ventiler 170hk

Har du en slang från vevhusventilation som går in på ovansidan av toppen?
Nu är jag en novis på bilmeck, Jag kan plocka isär och montera ihop det igen. Menar du slangen som går från spällhuset och under insprutningen, så har jag en sådan. Slemmigt värre från den. Funderade på att blåsa den ren med tryckluft men vågade inte pga att jag inte viste var dom gick.

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 21:11
av volvoglt850
På frågan om du har 10 eller 20v så har jag för mig att v70 -99 har 20v på både 144 hk och 170 hk motorn, men 97-98 har 10v på 144 hk motorn. Så du bör ha 20v i din.

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 21:12
av ~Kalle~
Bild
Slangen till vänster som går upp på toppen tänkte jag på :)

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 21:40
av Andy6
Har ingen sådan slang på min bil! :cry: Har bild på motorn men vet inte hur man lägger upp här.
Så då har jag tydligen en 10V trots allt. snyft. Hade en 850 -95 innan. Känns som en helt annan bil.

Bäställde tändkablar från skruvat till 20V... funkar dom till min?

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 22:38
av Marlboroman
Tändkablarna passar även fast "dem ska va" till 20V

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 22:44
av js1
Både 10v och 20v har ju dubbla kamaxlar om det var du funderade över att kamkåpan var bred.

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 22:58
av Andy6
[URL=http://forumbilder.se][img]http:// ... .jpg[/img][/url]


Så här ser den ut!
Märkligt med dohc och 2 V. Finns det något annat märke med den lösningen?

Re: Dum fråga om vilken motor jag har mm!!!

Postat: tor 24 jun 2010, 23:19
av Nexus
volvoglt850 skrev:På frågan om du har 10 eller 20v så har jag för mig att v70 -99 har 20v på både 144 hk och 170 hk motorn, men 97-98 har 10v på 144 hk motorn. Så du bör ha 20v i din.
Bilden som nu är upplagd säger gammla motorn med mekaniskt gasspjäll