Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrix
#487268
Tack för den utförliga föklaringen Pettson. Jag förstår vad du menar nu, och jag håller med om att skruva inte blir en likvärdig lagning. Det är ju minst 6 punktsvetsar det handlar om som behöver svetsas om. Dörren är en tung historia och det blir stora påfrestningar där.
av mattias perssom
#487385
upptäckte på min S70 att nåt åderbrock försökt svetsa fast dörrstoppen med dörren monterad :shock: såg ut som fan och stoppen var fotfarande ej fast svetsad, bara en massa svetstråd och loppor satt där.
Jag plockade av dörren och gjorde rent med vinkel harry och svetsade det som man ska, hade 4 st sprickor ca 2cm långa.

tog allt som allt en timma inklusive färg och lack :D
Fattar inte varför dom har gjort stolpen så jäkla klen, den fjädrar ju hur mycket som helst.
av patrix
#487682
mattias perssom skrev:
Fattar inte varför dom har gjort stolpen så jäkla klen, den fjädrar ju hur mycket som helst.
Nej, det är ju en felkonstruktion som heter duga. Och det är likadant vad jag förstår på såväl gamla 850 som S/V70 fram till 99.
av matr
#513871
Vilka risker medför svetsningen av dörrstoppet främre dörr V70 (99) när dörren demontertats? Finns kablage eller annat brännbart bakom dörrstoppsfästet som riskerar skador om man migsvetsar runt fästet?
Måste man demomontera torpedväggen inuti bilen före svetsningen?
av *pettson*
#513930
matr skrev:Vilka risker medför svetsningen av dörrstoppet främre dörr V70 (99) när dörren demontertats? Finns kablage eller annat brännbart bakom dörrstoppsfästet som riskerar skador om man migsvetsar runt fästet?
Måste man demomontera torpedväggen inuti bilen före svetsningen?
Håll undan det som är synligt, skärma gärna av så du inte får skador av svetssprutet. Kyl med lämplig metod när svetsningen kallnat så mycket att den inte glöder längre.
Du behöver inte demontera nånting annat.
av Mardy
#532098
Hej!
Lånar denna tråden lite snabbt.
Håller också på med dörrstoppet.
Dock så får jag inte av dörrj*vlen..
Har tagit ur kontakten, och skruvat ut de konstiga torx-skruvarna som sitter in på gångjärnen från sidan eller hur man ska beskriva det.
Alltså inte underifrån, antar att de under är justeringsskruvar.

Vi har försökt lyfta dörren rakt upp, men den vill inte.
Så har jag missat något eller är den vara trög så in i h*lvete?

Tacksam för snabba svar!
Användarvisningsbild
av Alfredo
#532126
Hej, i Mitt fall gick det mycket lätt att lyfta av dörren, lossade de två hon torxen sedan bara hänga av den. Inget på dörrsidan!
av *pettson*
#532177
Mardy skrev:Hej!
Lånar denna tråden lite snabbt.
Håller också på med dörrstoppet.
Dock så får jag inte av dörrj*vlen..
Har tagit ur kontakten, och skruvat ut de konstiga torx-skruvarna som sitter in på gångjärnen från sidan eller hur man ska beskriva det.
Alltså inte underifrån, antar att de under är justeringsskruvar.

Vi har försökt lyfta dörren rakt upp, men den vill inte.
Så har jag missat något eller är den vara trög så in i h*lvete?

Tacksam för snabba svar!
Ja du har missat nåt. Kika på hur spärrarna på gångjärnen är gjorda, då inser du att dörren måste hållas i en viss vinkel för att inte vara fastlåst även utan skruvar.
av Mardy
#532198
Okej, det tänkte jag faktiskt inte på, men fattar vad du menar nu när du säger det.
Men tyckte ändå att vi testade massa olika vinklar på dörren, men det var väl alla utom den rätta som vanligt:P
Blir nytt försök imorgon då :)

Tackar för svar!
av MrP
#532750
En fuskfix (får man göra det) är ju det att du sätter en ordentligt grov bricka eller ett plattjärn med borrade hål i på insidan av den förstörda dörren och drar i bultarna. Då slipper du svetsning. Så har i alla fall jag gjort och det har funkat fint i flera år.
MrP

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1maj -24 nr.[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]