Sida 1 av 2

855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: fre 18 jun 2010, 18:28
av sidhabo
En SVART dag som började med besök hos BP.
Fick 2:a för oljeläckage.
Visste redan att jag hade läckage i bakre packboxen, klassikern. Som jag fick innan jag bytte vevhusventen.
Men jag blev lite chockad av att BP satte 2:a :evil:
Antar att det beror på större miljö hänsyn numera ??:-/
Favoritverkstan gav mig totalpris 7000 kr för byte :(
Men fick ett tips om att man kan prova byta olja och blanda i nåt magik medel som man kan handla på t ex Mekonomen för en 3-400 kr. Ideen är att detta medel mjukar upp gummidelarna i packboxen så att den tätar bättre.
Ni som har provat det. Funkar det ?
Eller är det bara en fulfix som räcker en kvart-14dar ?
Lär väl testa det hur som helst, innan jag lägger 7000 kr till verkstan.
Min drar ca 1 l olja på 400 mil nu. Är det mycket eller lite för läck i denna packbox ?
Tror jag har haft merparten av klassiker-felen för denna bil nu :evil: :twisted:

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: fre 18 jun 2010, 18:42
av Marlboroman
Visst kan man hälla i, men det botar i bästa fall bara symptomen. Nackdelen är att medlet kan gegga igen där det inte ska tätas. Sen är ju en sån där lagning om den till att börja med funkar ingen lösning i all evighet. Såna där medel är dessutom primärt tänkta för packningar och inte packboxar.

1 liter på 400 mil med läckage är inghet att oroa sig för.

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: fre 18 jun 2010, 18:47
av sidhabo
Marlboroman skrev: 1 liter på 400 mil med läckage är inghet att oroa sig för.
Well, det oroar mig ju inte, men tyvärr BP.
Undrar vad som händer ifall man gör rent ordentligt och åker tillbaka ??:-/
Det droppar ju inte olja precis .....
Frågan är ju hur mycket snubben på BP bryr sig.
Brukar inte spela så värst på Lotto och aktier .... men man kanske ska förnya sig :mrgreen:

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: fre 18 jun 2010, 19:42
av nolimits
Har provat en del av dessa tätningsprodukter på diverse bilar genom åren som en akut åtgärd och min vetskap om dom är att de fungerar bättre och bättre.T ex så täppte kylartätning förr igen värmeelementet vilket de sällan gör nu för tiden.Oljettätning funkar mycket bra idag många gånger men har även en bifunktion att de ibland täpper igen på ställen de inte ska täta.

Om din packning inte ens droppar på logiskt lång tid så verkar det vara en grinig besiktningsman du råkat ut för.Gissar på att personen skulle ha gett minst halva Sveriges bilpark återbesiktning för detta.En fråga som genast väcks med dessa dyrare reparationer är om de är värda bilens nuvarande pris !?.

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: fre 18 jun 2010, 23:07
av *pettson*
Nu vet jag inte vad ni har för kunskaper om VARFÖR packboxarna börjar läcka? Vi kan börja med att det beror inte på att packboxarna hårdnat. Däremot beror det på att damm i alla former hamnar bakom svänghjulet av turbulensen. Det skär sej sakta in igenom packboxen. Det är som ett fint slippapper som sakta slipar ned packningsytan på packboxen. Dom nya packboxarna är därför försedda med gammal hederlig filttätning utanpå som hindrar större delen av dammet, vill det sej illa, vilket det då och då gör så har det även slipat ytan på vevaxeln. Man får då byta läge på packboxen när man trycker i den nya. Att häva i oljebehandling är som att borra i ett urberg med en kokt morot. Det går på sikt men det är inte nån vidare metod att använda om man vill ha nån form av mätbart resultat, det kan täta för tillfället om man har riktig tur men det löser inte problemet varesej på rätt sätt eller permanent. Ett byte av packboxen är det enda som löser problemet. Det är samma med kylarcement, vad är det till för egentligen? Jo det är inte nån permanent lösning, det är en nödlösning att använda i vägkanten så man kan komma iväg och reparera felet. Många misstolkar sånt här som nåt dundergörande medel som liksom ska upphäva behovet av en reparation, men det gör det alltså inte överhuvudtaget.

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: lör 19 jun 2010, 22:21
av jockeman
tjena vad skulle dom byta för det priset mvh

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: lör 19 jun 2010, 22:31
av sidhabo
jockeman skrev:tjena vad skulle dom byta för det priset mvh
Packboxen mellan motor och låda. Antar dom måste lyfte ner minst låda ... kanske motorn också.

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: tis 22 jun 2010, 19:23
av sidhabo
En vit dag :mrgreen:
Bytte olja och pytsade i magig pavan.
Torkade rent under motorn och åkte till BP i morse.
Grönt papper :-)-)
Kan man ta det lugnt tills nästa katastrof ha ha ha. Bilen går som en Gud :-O)
7000 + i fickan ....

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: tis 22 jun 2010, 22:22
av *pettson*
sidhabo skrev:En vit dag :mrgreen:
Bytte olja och pytsade i magig pavan.
Torkade rent under motorn och åkte till BP i morse.
Grönt papper :-)-)
Kan man ta det lugnt tills nästa katastrof ha ha ha. Bilen går som en Gud :-O)
7000 + i fickan ....
Jaså? Försvann problemet permanent? Eller du kanske menar 7000+ i fickan tills du beställt reparation?

Re: 855 -95 Oljeläck packboxen

Postat: ons 23 jun 2010, 19:37
av sidhabo
*pettson* skrev: Jaså? Försvann problemet permanent? Eller du kanske menar 7000+ i fickan tills du beställt reparation?
Jadu Pettson, den som lever får thee .... som kinesen sa.
Men jag förstår vad du menar. Hur som helst är jag förbi besiktningen.
Pysslar man med bilar i prisklass 15k så är ju inte alltid den "rätta" lösningen den rätta :mrgreen:
Jag är rätt nöjd med att slippa betala halva bilens värde för att rulla ett år till.
Får se vad som händer med oljeläcket framöver.
Lär hålla lite koll på det .............