Dör under tomgång och ryckig gång. TIPS mottages tacksamt!
Postat: lör 12 jun 2010, 14:56
Hej på er.
Nu är det dags igen och nu måste jag verkligen lösa problemet för om 4 veckor så åker jag på semester med bilen.
Har vart symptomfri i 1 månad men nu är problemet tillbaks igen.
Problemet uppstår oftast under körning(varm som kall motor). Man känner antingen att bilen hackar/rycker alternativt känns det som att bilen bromsar sig själv, typ motorbromsning.
Trycker jag ner kopplingen då dör oftast motorn direkt. Släpper jag upp kopplingen igen så startar den på direkten (detta gäller när bilen är under fart/rullning).
När bilen/motorn dör så dem enda lamporna som tänds då är: Batteri, Olje och Motorelektroniklampan. Dock så genereras det INGA felkoder av något slag.
Står jag helt stilla och bilen dör så måste man dra runt motorn/startmotorn några varv inann man märker tendens på att den vill starta. Startar den så är tomgången väldigt orolig.
Om/när väl tomgången stabliserat sig och man trycker lite på gasen så blir tomgången oftast orolig.
När jag stänger av tändingen och vrider på tändingen igen utan att starta bilen när motorn dött så går temperaturmätaren i instrumentet upp extremt långsamt. Tar väl runt 1-2 minuter på att den skall resa sig till ca kl 15.
Något annat tror jag inte att jag har lagt märke till.
Bränslefilter, Rotor, Fördelarlock, Luftfilter, Tändstift, Termostat och lite annat är bytt för inte så länge sedan och problemet fanns innan jag bytte delarna också.
Då problemet inte är konstant, problemet märks inte av varje dag så är det inte lätt å felsöka den. Hade jag bara haft en liten hint om problemet så hade jag ju kunnat lämna in bilen på felsökning eller lösa problemet själv beroende på vad det var/är.
Tips på vad jag kan prova osv mottages väldigt tacksamt då jag skall åka på semester om 4 veckor och tiden börjar rinna iväg.
Edit:
Vet inte om jag tänker fel nu men alla trådar å problem jag läst där som bränslerelät vart boven så har deras bilar dött helt under körning (även min brors 850 gjorde så).
Min bil dör inte under körning förrens kopplingen trycks ner.
Så då utesluter jag nästan bränslerelät, rätt eller fel?
Nu är det dags igen och nu måste jag verkligen lösa problemet för om 4 veckor så åker jag på semester med bilen.
Har vart symptomfri i 1 månad men nu är problemet tillbaks igen.
Problemet uppstår oftast under körning(varm som kall motor). Man känner antingen att bilen hackar/rycker alternativt känns det som att bilen bromsar sig själv, typ motorbromsning.
Trycker jag ner kopplingen då dör oftast motorn direkt. Släpper jag upp kopplingen igen så startar den på direkten (detta gäller när bilen är under fart/rullning).
När bilen/motorn dör så dem enda lamporna som tänds då är: Batteri, Olje och Motorelektroniklampan. Dock så genereras det INGA felkoder av något slag.
Står jag helt stilla och bilen dör så måste man dra runt motorn/startmotorn några varv inann man märker tendens på att den vill starta. Startar den så är tomgången väldigt orolig.
Om/när väl tomgången stabliserat sig och man trycker lite på gasen så blir tomgången oftast orolig.
När jag stänger av tändingen och vrider på tändingen igen utan att starta bilen när motorn dött så går temperaturmätaren i instrumentet upp extremt långsamt. Tar väl runt 1-2 minuter på att den skall resa sig till ca kl 15.
Något annat tror jag inte att jag har lagt märke till.
Bränslefilter, Rotor, Fördelarlock, Luftfilter, Tändstift, Termostat och lite annat är bytt för inte så länge sedan och problemet fanns innan jag bytte delarna också.
Då problemet inte är konstant, problemet märks inte av varje dag så är det inte lätt å felsöka den. Hade jag bara haft en liten hint om problemet så hade jag ju kunnat lämna in bilen på felsökning eller lösa problemet själv beroende på vad det var/är.
Tips på vad jag kan prova osv mottages väldigt tacksamt då jag skall åka på semester om 4 veckor och tiden börjar rinna iväg.
Edit:
Vet inte om jag tänker fel nu men alla trådar å problem jag läst där som bränslerelät vart boven så har deras bilar dött helt under körning (även min brors 850 gjorde så).
Min bil dör inte under körning förrens kopplingen trycks ner.
Så då utesluter jag nästan bränslerelät, rätt eller fel?