Sida 1 av 1
Ökande varvtal, 855glt -97
Postat: tor 10 jun 2010, 11:07
av hellbreak
Har fått ett problem med min 855glt -97. Vid besiktning så gick det inte att hålla varvtalet på 1500 för CO2 mätningen. Motorn rusar iväg till 4-4500varv??
Kollade idag och tog ur kontakten till tomgångsmotorn och då verkande den bete sig normalt!
Frågan är nu om det är den eller nåt annat som styr den som är fel.
Någon som har tips vad jag skall kolla på.
Re: Ökande varvtal, 855glt -97
Postat: fre 11 jun 2010, 18:45
av hellbreak
Mäter upp ca 6.5 volt mellan stift 1 och 2 till tomgångsmotorn och samma mellan 2 och 3. Är det rätt?
Rycker jag ur LMM så händer inget speciellt, motorn beter sig på samma sätt. Sätter tillbaka kontakten på LMM och bilen dör nästan innan den åter stabiliserar sig på tomgången.
Gjort rent ner mot 'spjället' och vevhus ventilationen.
Vid körning så blir det bara problem vid växlingen då gasen ligger kvar och varvtalet sticker 500varv, om man inte släpper gasen nån sekund innan man kopplar.
Vad skall jag kolla på/mäta??
Re: Ökande varvtal, 855glt -97
Postat: fre 11 jun 2010, 20:13
av Marlboroman
Steg 1 är väl att göra rn både gasspjäll och tomgångsmotor.
Re: Ökande varvtal, 855glt -97
Postat: sön 13 jun 2010, 12:44
av hellbreak
Gjort rent i tomgångsmotorn och spjället samma problem ligger kvar, dock verkar det som att han inte varvar upp så mycket på kall motorn, stannar på 2500 -3000 varv. Såg en tråd att mäta på LMM mellan stift 2 och 3 och har där 48kohm, tråden sa 1.5-3ohm så då är det väl LMM:n som är skyldig?
När jag mekade hade jag batteriet ur kopplat, när jag sedan startade trodde jag att allt var OK det funkade som det skulle

, men det varade bara nån minut sen var det som vanligt :( .
Re: Ökande varvtal, 855glt -97
Postat: sön 13 jun 2010, 12:49
av Marlboroman
Den ska ju varav upp en gång direkt när den är kall och sen gå ner till tomgång, det är normalt. Det låter ju som om lmm är boven i dramat
Re: Ökande varvtal, 855glt -97
Postat: sön 04 jul 2010, 11:51
av hellbreak
Lämnade in bilen på felsökning. Dom bytte två vacumslangar till vevhusventilationen och smörjde upp tomgångsmotorn. Efter nån veckan så gick det bättre och bättre och besiktningen var nöjd och då är jag nöjd.
Tack för tipsen under vägen.
Som plus har besinförbrukningen gått ner också, har under våren inte legat under litern.