Sida 1 av 1

Volvo 855-96 kylfläkt startar ej.

Postat: mån 07 jun 2010, 20:02
av christianvolvo
Tjenare,
Har en volvo 855a 96a automat.

Har ett problem med att kylfläkten inte startar,
har bytt kyl, termostat, tempgivaren och relät till fläkten, men ändå så startar den inte,
motorlampan tände sig när jag bytte tempgivaren.
Tempmätaren visar normaltempratur.

Vad kan vara felet i detta fall?.

Tacksam för svar!

Mvh Christian

Re: Volvo 855-96 kylfläkt startar ej.

Postat: mån 07 jun 2010, 23:44
av *pettson*
christianvolvo skrev:Tjenare,
Har en volvo 855a 96a automat.

Har ett problem med att kylfläkten inte startar,
har bytt kyl, termostat, tempgivaren och relät till fläkten, men ändå så startar den inte,
motorlampan tände sig när jag bytte tempgivaren.
Tempmätaren visar normaltempratur.

Vad kan vara felet i detta fall?.

Tacksam för svar!

Mvh Christian
Vänta nu..
Varför skulle kylfläkten starta om tempmätaren visar normaltemp? Den startar först när tempen blir så hög att den behövs. ELLER så startar AC systemet fläkten för att sköta kylningen på kondensorn.

Re: Volvo 855-96 kylfläkt startar ej.

Postat: tis 08 jun 2010, 01:14
av taxi
Jag har lagt märke till att den startar VÄLDIGT sällan på min, det ska till hård körning och sen snabbt till stillastående för att få höra den.
Är AC:n på så räcker det med att stå på tomgång mindre än en minut så kallar AC på halvfart tror jag.
Detta tror jag också är normalt, den går mindre på volvo än andra märken bara.

Re: Volvo 855-96 kylfläkt startar ej.

Postat: tis 08 jun 2010, 09:37
av christianvolvo
glömde och skriva det att står bilen på tomgång i ett par min så börjar vattnet och rinna över i exp..
har ej ac.

Re: Volvo 855-96 kylfläkt startar ej.

Postat: tis 08 jun 2010, 10:47
av *pettson*
christianvolvo skrev:glömde och skriva det att står bilen på tomgång i ett par min så börjar vattnet och rinna över i exp..
har ej ac.
Om din temp fortfarande inte stigit så är inte tempen i sej och fläkten dina problem.
Då har då tre möjligheter..

1/ expansionskärlets lock är otätt, du får inte nåt övertryck och därmed kokar bilen vid 100 grader istället för vid 130 grader.
2/ vattenpumpens skovelhjul har släppt för dej i vattenpumpen. Då har du betydligt högre temp i motorn, men vattnet dras inte runt och därmed blir det tryckökning tills det kokar över.
3/ du har en blockpackning som tyvärr är gången

En enkel kontroll av locket visar ju om du har ett problem där.
En enkel provtryckning visar om du har ett problem med packningen. Går det inte att hitta nån som kör provtryckning så blir det till att göra ett kemtest istället för att se om det är avgaser i kylvattnet.