Sida 1 av 2
Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: mån 07 jun 2010, 18:20
av BerraGson
Tänkte kolla runt lite här på forumet.
Har en V70 2.0 10v -98 och tycker den är förbannat slö. Höl 140 uppför hallandsåsen i helgen och på toppen var den nere i 100 km/h.
Tänkte därför kolla om det är någon skillnad utseende mässigt på 2.0 och GLT motorn, samt:
Hur man gör för att byta till GLT kam.
Tanken är om det är utseende mässigt skillnad tänkte jag sätta i 10 fler ventiler samt sätta i GLT kam.
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: mån 07 jun 2010, 21:30
av Pedaal
Nu får du lugna dig :roll:
Att "sätta dit 10 fler ventiler" ser jag mer som omöjligt än möjligt i detta fall. Är inte precis 10 pluggade hål i toppen som inte används. Enklast i ditt fall är att byta till en GLT eller byta helt och hållt till en 20v motor. En glt kam skulle jag inte tro passar då den är gjord för att trycka på 10 ventiler styck. De du har nu är byggd för 5 ventiler styck.
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 00:41
av BerraGson
Det var det jag undrade (även om man kanske formulerade det helt fel

)
Kan man byta toppen på min motor?
Ett motor byte är ett alternativ
MEN hur är det utseende mässigt skillnaden på dom?
Jag har hört olika över allt och jag vill inte råka ut för massa jobbiga saker på nästa bilprovning.
Bilbyte är inte ett alternativ just nu. Måste hålla mig sysselsatt med något :)
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 01:03
av Marlboroman
Ja, du kan bygga om din motor till 20V, men det är en hel del jobb. Och sen lär du ju ha mjukvaran för det om det ska vara nån mening med bytet. Och när du väl är klar så har du lagt ner en massa onödiga pengar, men åtminståne hållt dig sysselsatt. Vet man vad man ska titta efter så ser man skillnaden.
Att byta bil är det enda vettiga, oavsett om det sker nu eller sen.
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 10:12
av BerraGson
Tycker redan jag har lagt ner mycket på den.
Har precis satt på Nivomat på den vilket är en av anledningarna till att jag skall ha den en bra tid framöver.
En annan är att jag skall bli farsa om 6 veckor och byta bil då till en bättre med större motor med eller utan turbo är inte riktigt planerat.
Jag tror inte jag får så mycket för den om jag skall byta in den :(
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 12:28
av olindh
Ska du byta motor så är det enklast att byta till en annan med 10 ventiler. Enklast är att byta till 2,4 liters motorn med 10 ventiler. Det är inte lagligt men risken att du blir upptäckt är liten.
Annars finns det ju chiptrim. Lite enklare att installera än en annan motor.
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 14:06
av Marlboroman
Chip är väl det enklaste sättet att få lite mer utan att behöva göra större ingrepp. Stora 10V är ju rätt tacksam att chipa, vet dock inte hur det är med den lilla. Annars är det ju som olindh säger, att byta till den stora 10V är nog det enda vettiga om du ska göra ett större ingrepp.
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 14:15
av BerraGson
2,4 kan vara något. Lagom stor motor.
Chip är, vad jag har hört hos dom flesta trimbolagen, ingen ide till 2,0. Kommer tydligen bara upp en massa felkoder och någon lampa som tänds.
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: tis 08 jun 2010, 18:09
av nolimits
Its Fun har ju roliga chip även till den lilla tvåliters motorn.Ger en effektökning på ca 10 hk och det kan det ju kanske vara värt beroende på hur man prioriterar denna effekt i förhållande till priset.Med tanke på en redan snål motor som utlovas bli ännu snålare samt 10 hk mer till dessa 126 hk motorer så kan det ju knappast bli sämre. :D
http://www.itsfun.nu/index.php?option=c ... 84&itemid=
http://www.itsfun.nu/
Re: Fråga om trimning av V70 2.0 -98
Postat: ons 09 jun 2010, 12:37
av BerraGson
Snål ?:-/ Tycker han dricker lite väl mycket för en två litare. Det ligger strax över litern.
Its fun är en bra sida.
Jag tror att jag chippar denna motor så blir den antingen piggare men lite törstigare eller ännu tröttare men snål :lol: Det är en jäkla bil jag knepig bil jag har, men jag gillar den starkt. Med ändå tanke på hur trött den är är bilen väldigt slit stark och en otroligt bra bruksbil.