Sida 1 av 1

Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 01:11
av manzzen
Tjenare. Jag har en 850 T5 som jag nyligen rasade kopplingen på. Bilen är lite lätt trimmad med andra kammar och dom stora r spridarna (vita). så ja gissar på att där är ca 350hk. Där satt hårdare tryckplatta och R-lameller på som förra ägaren satt dit. alt de är skrot nu

Så nu är jag inne på att försöka leta upp en Sinter koppling till den. Eller vassare gatrace koppling.
Jag har kollat runder en del men inte hittat nått så specielt lockande.
Dom hade dock 6-puckad sinterlamell på KL Racing. Men de är ju bara lamellen då

Tänkte höra här om där är någon som vet nått stället där dom säljer kopplingssatser ni kan rekomendera.
Typ sinter eller nån annan Gat Race historia.


Mvh: Alex

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 08:13
av Marlboroman
707:a + r-lamell är ju en beprövad kombination. Kanske va det som suttit där innan och i så fall skulle jag ha satsat på en sådan igen. Sinter bör undvikas, framförallt ofjädrade sinterlameller så långt det är möjligt. Men går det inte så är ju 707:a + sinter en hållbar kombination det med. Men som sagt då helst med fjädrad lamell, det går att använda stum med, med då får man räkna med att det kostar växellådor istället om man gör hårda starter.

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 10:35
av *pettson*
vad är mer gjort än spridare och kamaxlar?

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 12:31
av manzzen
Låter ganska givande. förklara vad du menar med 707:a bara ?

Det ända mer än de är att bilen är mappad med de

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 13:00
av Marlboroman
707:a är alltså en tryckplatta från sachs som är till för audi s2/4, en förstärkt platta till dem. Passar inrte direkt på svänghjulet utan det måste modifieras. Eller så borrar man upp bulthålen och hoppas på att det blir bra, men det bästa är att göra om svänghjulet och stifta om.

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 15:03
av manzzen
Okey. hade ju kunnat gå. Men känns de inte lite overkill att behöva modifiera svänghjul för att få dit koppling. Menar de är inte mycke mer i trimväg som är tänkt att göras.

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: fre 04 jun 2010, 22:38
av Marlboroman
Räcker inte en vanlig R-koppling så finns ju även SAM's förstärka, antar att det är samma helix som pean sweden säljer. Lite billigare, lite klenare, mer lättrampad och passar rakt på.

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: mån 07 jun 2010, 19:00
av manzzen
Mailade Pean Sweden och hitta eventuelt något som kan vara intressant
dom föreslog:
Helix tryckplatta: 3930:-
Helix cerametallic-lamell, fjädrad: 3190:-
känns hyfsat vettigt tycker jag. eller va säger ni?

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: mån 07 jun 2010, 23:48
av Marlboroman
Det beror ju på om du tänkt vässa den mer eller inte. Helixen täcker ju de flesta behov, men ska du börja sikta mot 400hk och uppåt så lär du titta på annat.

Re: Köpråd? Gatrace koppling till 850 T5

Postat: tis 08 jun 2010, 21:45
av manzzen
Okey. nä de är inte tänkt att göras något specielt med med den. Kommer bli för mycke som behöver bytas i motorn om jag ska upp till 400hk så de känns rätt lagom där