Sida 1 av 1

Luftpump 855 GLT-97

Postat: fre 28 maj 2010, 21:20
av Breaker
Gäller min fars 855 Glt -97 som elektronik lampan lyser på, han lämna in den på volvo och fick felkod på luftpumpen.
Man hör att luftpumpen går när den är kall och vi bytte även relät till ett nytt men ändå tänder sig lampan efter att ha lagt av strömmen till batteriet.
Vad kan det vara mer som gör att den tänder sig?

Re: Luftpump 855 GLT-97

Postat: lör 29 maj 2010, 17:11
av Sparkz
Exakt vilken felkod hade varit intressant, det kan till exempel vara ventilen på toppen som är kass. Eller så finns det fler felkoder. Om du nollar felkoderna med varmkörd motor ska lampan inte tändas förrän nästa kallstart om det bara än något med luftpumpen.

Re: Luftpump 855 GLT-97

Postat: lör 29 maj 2010, 20:29
av Breaker
Farsan fick ingen exakt felkod av volvo men det kanske dom har kvar i datorn.Nollar man boxen varm så tänder sig lampan efter någon mil.

Re: Luftpump 855 GLT-97

Postat: sön 30 maj 2010, 13:10
av Breaker
Går det att kolla den där ventilen i toppen på något vis om den funkar?

Re: Luftpump 855 GLT-97

Postat: sön 30 maj 2010, 15:21
av Sparkz
Den ska öppna när den får vakuum i den lilla slangen, det hörs tydligt när motorn är igång om du lossar slangen från luftpumpen. Koppla förbi magnetventilen på vakuumslangen för att få vakuum.

Självdiagnosen på det här systemet blev lite mer utvecklat från 97. Innan det nöjde sig styrenheten med att känna belastningen av relät som styr pumpen. Nu gör den ett test till 10 minuter efter start. (stämmer väl ungefär med en mil?) Då startar den pumpen lite grann och kollar så att lambdasonden reagerar på en massa syre i avgaserna. Det är antagligen den testen som tänder lampan.

Så pumpen går, men det kommer ingen luft till avgasröret. Orsaker kan vara: Magnetventilen, vakuumventilen, stopp i rör eller slangar.

Re: Luftpump 855 GLT-97

Postat: mån 31 maj 2010, 21:36
av Breaker
Tack Sparkz!Ja pumpen går varje gång den startas kall, får kolla igenom så det inte är tätt i någon slang till att börja med.