Sida 1 av 1

Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: fre 28 maj 2010, 18:20
av JonasR
Hej!

Eftersom min motor (B5252) tickar varm, har hög HC och har dragit en del olja så tog jag ner vevhusventen och oljetråget.

Vet inte hur illa det ska se ut för att vara illa men:
- Vevhusventen och kanalerna såg ok ut - köpte ändå ny fälla, slang och insugspackning.
det var en aning med olja i insuget dock.

- Oljetråget fanns en hel del skit i - har tvättat med högtryck, diesel och i diskmaskin ;)
- oljesilen såg inte igensatt ut (kan man se det?) - har sköljt i diesel mm

_________________________________________________________

Mina frågor är egentligen som följer;
Oljetråget - hur rent måste det bli? Jag kan se lite oljegegg som är "omöljligt" att komma åt, kan det bli problem, värre än innan? Oringarna fanns inte hemma på Volvo - kan jag ta andra passande eller köra med dom som satt om de ser ok ut?

Något annat man ska tänka på innan och vid ihopsättningen igen (speciellt tråget)?

Mvh
Jonas

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: fre 28 maj 2010, 19:07
av *pettson*
Om du fått bort allt som går att få bort så är det absolut helt okej. Silen är helt okej att du tvättat. Vi pratar ju inte om ett motorras med metallrester överallt, utan om olja och oljerester.
O-ringarna är inga specialare utan standard o-ringar. Går att sätta dit andra passande, men sätt INTE tillbaka dom gamla.
Använd RÄTT lim. Glöm silicon, använd volvos packningsklister så håller det tätt lång tid framöver.

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: lör 29 maj 2010, 11:01
av JonasR
*pettson* skrev:Om du fått bort allt som går att få bort så är det absolut helt okej. Silen är helt okej att du tvättat. Vi pratar ju inte om ett motorras med metallrester överallt, utan om olja och oljerester.
O-ringarna är inga specialare utan standard o-ringar. Går att sätta dit andra passande, men sätt INTE tillbaka dom gamla.
Använd RÄTT lim. Glöm silicon, använd volvos packningsklister så håller det tätt lång tid framöver.
Tack Pettson
Har köpt Volvos lim :)

/J

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: sön 30 maj 2010, 19:25
av JonasR
Hmm...

Märkte nyss att intaget i insuget för EGR var helt igensatt.
Vad kan ha orskatat detta? Är det sådant som bara händer?

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: sön 30 maj 2010, 22:31
av *pettson*
JonasR skrev:Hmm...

Märkte nyss att intaget i insuget för EGR var helt igensatt.
Vad kan ha orskatat detta? Är det sådant som bara händer?
sånt händer' avgaser är inte rena :-)-) bara att rengöra.

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: mån 31 maj 2010, 19:07
av JonasR
Nu var tråget på plats igen.
Hur länge ska volvo-limmet torka innan man kan fylla på med olja?
-------------------

Ska bli kul o se vad som händer med motorn om dom nya roliga o-ringarna trillat bort,
trots försök att med hjälp av packningsklistret få dem att sitta kvar medans tråget monterades,
- d blir spännande :o

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: tis 01 jun 2010, 08:48
av *pettson*
Enklast om o-ringar strular med att förflytta sej är en droppe kontaktlim. Det skadar inte packningen eller dess yta.
Du kan fylla i oljan nu. Limmet torkar till viss del av luft. Men det värmehärdar mestadels.

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: sön 06 jun 2010, 20:34
av JonasR
Nu är allt på plats igen och efter ca 10 mils körning kan jag konstatera att det högljuda tickandet som kommer när motorn är riktigt varm kvarstår :shock:

Dock är vevhusventilationen säkert ok nu eftersom det inte rycker ur oljestickhålet längre, den största boven här verkade vara den lilla slangen till vakumuttaget, den var helt igentäppt.

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: sön 06 jun 2010, 21:47
av *pettson*
hmm om du lyfter huven och lyssnar efter tickandet så kommer det ifrån batterihållet antar jag? (menar inte att det är batteriet). tänkte om du hört EVAP ventilen..

Re: Oljetråg + Vevhusvent.

Postat: mån 07 jun 2010, 12:24
av JonasR
*pettson* skrev:hmm om du lyfter huven och lyssnar efter tickandet så kommer det ifrån batterihållet antar jag? (menar inte att det är batteriet). tänkte om du hört EVAP ventilen..
Tyvärr inte.
Står jag på höger sida låter det som d kommer från vänster sida av motorn och tvärtom!
Har försökt lyssna med mejsel mot örat oxå, låter typ likadant överallt.

Hur skulle ett grenrörspackningsläck te sig, låta som tickande ventiler? börja låta först efter ca 15min körning?
Jag har kollat o tagit bort skyddsplåten o kollat lite under, borde man inte kunna se sot då? lukta avgaser?

CO 0,3 (0,5)
HC 100 (100) eller rättare 120 låg den mest på vid bes. (men nu ny vevhusvent)
CO 2500 0,3 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)