Sida 1 av 2

För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: ons 26 maj 2010, 22:10
av volvan850
Klarade inte besiktningen då CO halten och HC halten var för höga, även lamda värdet var för högt.
Har någon något tips eller en ide på vad jag kan göra för att sänka dessa värden?
Tacksam för svar/Stefan

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: ons 26 maj 2010, 22:33
av *pettson*
volvan850 skrev:Klarade inte besiktningen då CO halten och HC halten var för höga, även lamda värdet var för högt.
Har någon något tips eller en ide på vad jag kan göra för att sänka dessa värden?
Tacksam för svar/Stefan
kontrollerat om katalysatorn är hel, eller ens har ett innehåll ? Tänker närmast på en annan tråd här i forumet där lösningen nu kommit på avgasproblemen.

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: ons 26 maj 2010, 22:40
av volvan850
men om vi bortser från katalysatorn finns det några mer fel som kan skapa dessa problem?

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: ons 26 maj 2010, 23:53
av capman
När böt's tändstiften sist? Dom kan väl vara orsaken till dålig förbränning...

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: tor 27 maj 2010, 01:40
av *pettson*
några fel..
tja.. det kan vara ett av nedanstående elller flera..
tändkablar..
tändstift..
fördelarlock..
rotor..
bränsletryck..
vacumläckage..
igentäppt vevhusventilation..
slitna ventiltätningar eller kolvringar..
massmätare..
lamdasond..
så visst finns det en hel del saker som kan spela in..
Utöver det kan jag väl lägga till om du inte har nåt fysiskt fel men däremot nån felkod som ligger och stör, eller om adaptionen är felaktig och behöver göras om.
så en felsökning kan ju behövas.

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: tor 27 maj 2010, 13:30
av volvan850
tack för svar :D ska kolla vad jag har för felkoder.

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: lör 29 maj 2010, 17:26
av Sparkz
Och skriv av alla värden från besiktningsprotokollet. Både 0,6% och 6,0% CO räknas som högt, men det gör skillnad när vi ska lista ut vad som orsakar det.
Högt CO och lambdavärde tyder på läckage i avgasröret.

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: sön 30 maj 2010, 17:20
av volvan850
CO 2,2(0,5)
CO 2500 4,8(0,3)
HC 433(100)
LAMBDA 0,84 (0,96-1,04)
1.CO-halt förhöjd tomgång, för hög
2.Co-halt tomgång, för hög
3. HC-halt tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Hur kan man testa om Lambda sonden är hel?
Tack på förhand :D

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: sön 30 maj 2010, 19:02
av JonasR
volvan850 skrev:CO 2,2(0,5)
CO 2500 4,8(0,3)
HC 433(100)
LAMBDA 0,84 (0,96-1,04)
1.CO-halt förhöjd tomgång, för hög
2.Co-halt tomgång, för hög
3. HC-halt tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Hur kan man testa om Lambda sonden är hel?
Tack på förhand :D
Vad har du för motor?
Ser ut som att kunna vara lambdasonden men då borde miljö/motorfel-lampan lysa
(om den nu lyser med tändningen på och motorn av.)

Som tidigare sagts; kolla felkoder de kan säga mycket.

Re: För höga utsläpp vid besiktning volvo 850-93

Postat: sön 30 maj 2010, 22:20
av Sparkz
Kontaktstycket till lambdasonden hittar du ovanpå växellådan. Nu skriver du inte vilket bränslesystem du har, men vi antar att du har 20 ventiler i motorn, och hittar en grå och en svart och två vita kablar från sonden. Den svarta är signalen, mät på den mot jord. Tryck i en knappnål intill kabeln där den går in i kontaktstycket så du kan mäta när den är inkopplad.

När när allt är riktigt och motorn är varmkörd ska den pendla mellan c:a 0,1 och 0,8 volt, där låg signal betyder mager, och hög betyder fet. Med dina avgasvärden borde den alltså ligga konstant hög. Ligger den låg eller stilla på 0,5V är sonden antagligen kass.