Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Hej är det någon här som har bytt koppling på v70?
Satte ju i en ny koppling på min v70 som inte tryckplattan orkar hålla på så jag måste riva allt igen.
Då jag monterade kopplingen var när jag lyfte i motorn så det var ju lite lättare än att bara riva lådan med motorn i bilen.
Vet ju att ja måste ta ner kryss ramen under motorn för att sedan hissa ner motorn i vänsterkant för att få bort lådan.
Dock var det en som sa nu attt man måste ha en riktig lyft för att hissa för man måste ha bilen högt upp men fatta på att det ska räcka med domkraft och höga bockar sen ha ett lyftok att sänka motorn med????
Är ju lite som ska bort med men det är ju inte det största problemet.
av Johols06
"tryckplattan inte orkar hålla" menar du att kopplinger slirar? Vanligtvis byter man ju alltid tryckplatta, lamell och urtrampningslager (och naturligtvis vevaxeltätning) när man ändå är där men det gjorde du kanske inte. Kolla så att du inte har härdfläckar på svänghjulet (områden med mörka fläckar) i så fall kan det vara det som gör att det slirar.
Det GÅR att ställa bilen på vanliga pallbockar och hänga ner kryssrambalken, sänka motorn och få ut lådan. Jag har själv gjort det men det är lite mickel och tungt lyft, framför allt när lådan ska dit igen. Se till att ha hjälp av någon så att du får dit lådan helt på plats och stöttar den tills du fått i ett par skruvar som håller fast den.
Hoppas det går bra

/Johan
Användarvisningsbild
av StefanT5
Jo då bytte allt köpte på mekonomen.
Hel sats med lager tryckplatta och packbox lameller.
Men montera ihop och sänkte ner motorn men tryckplattan är för mjuk orkar inte hålla drar man så slirar den.
Även att du kan ta kopplings armen och skjuva den för han utan några problem känns inte alls bra.
Riva och lämna in tryckplattan på test för den kan va feltillverkat sa de på sachs. inte så kul tyckte ja

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]