Sida 1 av 1
Byte bärarmsbussningar
Postat: tis 18 maj 2010, 09:34
av Lasse81
Hej!
Måste byta de inre, längsgående bussningarna på de främre bärarmarna.
Bilen är en 850 årsmodell -93
Haynesboken säger att de ska pressas ur och i på Volvoverkstad med specialverktyg.
Stämmer detta? Någon som bytt själv? Går det bra med en vanlig press? Ska de sitta på något speciellt sätt?
Jag har förstått att de ska dras åt med bilen på marken....
Re: Byte bärarmsbussningar
Postat: tis 18 maj 2010, 10:13
av Marlboroman
Press och tolkarna är ju till dels för att det ska fort för verkstaden och för att vara säker på att bussningarna hamnar i rätt läge. Det går ju att mäta hur de gamla satt innan man pressar ur dem och sätter i dem nya.
Re: Byte bärarmsbussningar
Postat: tis 18 maj 2010, 13:34
av *pettson*
Ett bättre tips är att köpa superflexbussningar eller motsvarande. Pressa i dom för att slippa problemet lång tid framöver, då är enda underhållet byte av spindelled då o då. Gör bara ett bussningsbyte om du har aluminiumlänkarmarna kvar.
Stålarmarna är inte lönt att jobba med då dom inte är speciellt dyra på en del ställen.
Re: Byte bärarmsbussningar
Postat: tis 18 maj 2010, 14:41
av Lasse81
Hej!
Tack för alla svar!
Bilen ska säljas efter att jag lagat den och jag tänker att de bussningarna jag sätter dit kommer överleva bilen med råge (93:a som gått 30500 mil).
Hur vet jag om jag har länkarmar i aluminium eller stål (utan magnetisk hjälp)?
Biltema har länkarmar för -94 och framåt kan jag byta till dessa? (Ska byta båda sidor)
Re: Byte bärarmsbussningar
Postat: tis 18 maj 2010, 17:44
av wexe
jo dom kan du byta till men byt båda sidor då så får du ny länkbussningar + nya spindelleder :)
Re: Byte bärarmsbussningar
Postat: tis 18 maj 2010, 18:20
av *pettson*
Byter du länkarmstyp så glöm inte en 4hjulsinställning samtidigt. Det är inte samma styrgeometri på dom nyare armarna.
Det är enkelt att veta om du har aluarmarna. Du har isåfall en spindelled som sitter med 3 bultar och går att byta separat. Har du inte det så har du nyare armar.