Sida 1 av 2

Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: tis 18 maj 2010, 00:21
av killemall83
Skulle till jobbet och starta upp men precis innan den gick igång så slog den ifrån för att sedan inte hända ett smack..
det som händer är bara att det "snurrar" om man säger så.
Det verkar aldrig som den slår till så att säga...kan det var remmen som hoppat ? kikade en snabbtitt på den och den såg då hel ut och gick runt osv..kollade även stiften så gnista är det..kan det va start motorn kanske?
??? inte ett slag nu ialla fall om man säger så.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: tis 18 maj 2010, 12:28
av rd350
Hej! Förmodligen är den helsur och kompen har försvunnit, ut med stiften och vädra ur motorn ordentligt, en droppe olja i varje cylinder, nya stift och den startar bums! Vanligt fenomen på dessa motorer, tål ej startas för att genast stannas igen då blir det ofta så här.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: tis 18 maj 2010, 12:36
av taxi
Om den nu är "sur" pga att den startats kortvarigt så behövs inte nya stift för det, gör som beskrivet ovan men dra ur spridarkontakterna när du har haft i olja, gärna närmare en matsked i varje cylinder, i med stiften, dra runt på startmotorn tills du känner att kompet kommer tillbaka, i med spridarkontakterna, starta!

Detta funkade perfekt på min bil, kolla bara så att det inte finns brandvarnare om du är inomhus pga oljerök

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: tis 18 maj 2010, 22:13
av StefanT5
Något jag har varit med om är om man har dålig olje nivå närmare min så har jag varit med att min bil inte startar på grund av de hydraliska lyftarna.
Jag måste ha på max hela tiden.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: tis 18 maj 2010, 23:09
av *pettson*
StefanT5 skrev:Något jag har varit med om är om man har dålig olje nivå närmare min så har jag varit med att min bil inte startar på grund av de hydraliska lyftarna.
Jag måste ha på max hela tiden.
Kan klargöra på den punkten att: det har inget som helst samband. Även om tryckarna så vore punkterade så startar din bil varje dag utan några som helst problem. Det enda du skulle upptäcka vore ett eländigt tickande då ventilspelet plötsligt vore stort, ska vi ytterligare se på hur konstruktionen är så vore det BÄTTRE chans för start med punkterade tryckare än uppblåsta, då har du ju säkerställt att ventilen inte står öppen genom att du har ett glapp mellan tryckare och kamaxel när ventilen är stängd. Ditt oljetryck varierar inte heller det om du labbar med min/max på stickan, så fort pumpen kan suga så går den upp till inställt tryck för aktuellt varvtal, och sugnivån ligger drygt 1,5 liter UNDER min nivån på stickan.
Garanterar att ditt problem är ett helt annat, även om du nu satt saker i samband.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: tis 18 maj 2010, 23:53
av StefanT5
Har varit i kontakt med 3 bilar med detta felet.
Hade in min för byte av tryckare för utan nog med olja när de är slitna så öppnar de inte sa de på volvo och resultat är att bilen inte startar.
En jag känner på volvo som bytte dom tog bara betalt för delarna.
Vanligt fel sa han när de blir slitna.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: ons 19 maj 2010, 11:21
av *pettson*
StefanT5 skrev:Har varit i kontakt med 3 bilar med detta felet.
Hade in min för byte av tryckare för utan nog med olja när de är slitna så öppnar de inte sa de på volvo och resultat är att bilen inte startar.
En jag känner på volvo som bytte dom tog bara betalt för delarna.
Vanligt fel sa han när de blir slitna.
Konstigt nog har volvoverkstäder haft många åsikter gällande tryckare, dom är för låga så ventilerna öppnar inte, och att man kan få dom att översträcka sej, att man kan få igång bilen med oljebyte, ja säkert 10 lösningar.
Sätter man sej in i konstruktionen på tryckarna så kommer antalet gissningar att minska. Du är insatt i att ventilerna i bilen längdar sej vid uppvärmning? Att totallängden på ventilerna skiljer sej kalla och varma på grund av utvidgning. Det kräver en ganska smart konstruktion. Gällande översträckta tryckare så känner jag bara till att peugeot har ett problem med detta vid fel oljetyp och deras konstruktion på tryckaren är helt annorlunda.
Det är inte så att olja flödar fritt hursomhelst igenom tryckarn,a och inte kan dom göra vadsomhelst med denna konstruktionen. Klart är att motorerna tappar kompressionen, om man nu skulle ha oturen att få en öppen ventil, kanske på grund av kärvning i ventilstyrningen så kommer man naturligtvis att tappa kompressionen på den cylindern. Men problemet vi pratar om gör att kompressionen tappas på 5 cylindrar av 5 möjliga, så många ventiler (minst 5) lär inte stå öppna samtidigt oavsett vad man tror är anledningen.

Men hur jobbar en tryckare då?
Först och främst skiljer det 2,25mm mellan en punkterad tryckare i lägsta läge mot en som är uppblåst i översta läget. Vi har ventiler som ska öppna långt mycket mera än 2,25mm. Hur mycket beror på vilken typ av kamaxel. Men vi är alltid över 7mm i duration. Så hur vi än gör så finns det mera öppning än en tryckare någonsin skulle kunna ta bort genom att vara punkterad.
*Kamaxlarna öppnar och stänger ventilerna via hydrauliska ventiltryckare. ventiltryckarna är oljefyllda och självjusterande.
Fjädern inuti ventiltryckarcylindern håller ventiltryckaren tryckt mot kamaxeln, den ger ett lägre tryck än ventilfjädern för att inte ventilen ska hindras vid längdutvidgning.
En backventil hindrar olja från att pressas ut när kamaxeln påverkar ventiltryckaren och när oljetrycket inuti ventiltryckarcylindern är högre än motorns oljetryck.

*Ventiltryckaren på kamaxelns grundcirkel
Olja kommer från kamaxellagerhusets oljekanal och trycks in i ventiltryckaren via spår och hål i sidan. Oljan passerar genom slitsen i ventiltryckarens tak in i kolven. Eftersom motorns oljetryck är högre än oljetrycket i ventiltryckarcylindern när ventiltryckaren ej belastas av kamaxelns nock, passerar oljan förbi backventilen in i ventiltryckarens cylinder.

*Kamaxeln pressar ned ventiltryckaren
När ventiltryckaren pressas nedåt blir oljetrycket i ventiltryckarcylindern högre än motorns oljetryck, backventilen stänger och ventiltryckaren arbetar som en enhet.

*Ventiltryckaren tillbaka på kamaxelns grundcirkel
Motorns oljetryck är större än oljetrycket i ventiltryckarcylindern, backventilen öppnar och släpper in olja så att ventiltryckaren trycks mot kamaxeln.

Huruvida personal jobbar gratis för att byta vet jag inte, jag skulle aldrig någonsin utföra det jobbet gratis då det inte är riktigt nåt som går på en fikarast.
Nåt som är vanligt däremot som volvo utför EFTER det att man sålt på kunderna tryckare som fortfarande skramlar när kunden får bilen. Är att plocka ned oljetråget och rengöra det samt rengöra eller byta oljepickup mot ett nytt utförande. Då har pumpen lättare att suga upp oljan och oljetrycket ökar i toppen. Nåt som dessutom är otroligt vanligt är koks i oljekanalerna uppe i toppen, nåt som rengörs och åtgärdas när volvo byter tryckarna. Tryckarna behöver långt ifrån alltid vara slut, det är lika ofta dåligt tryck till dom.
ALLA bilar som jag varit i närheten av och som använt den typen av lösning som innefattar lite olja i cylindern har fått bilen startad, utan att överhuvudtaget använda volvos *tips* eller några byten. Jag har ett 100% igt resultat och då pratar vi inte om 25 bilar.. eller 50 vi pratar kanske 400 bilar?
Jag har också hört att det är ett vanligt fel när dom blir slitna. Och det är sant. Men det gäller inte tryckarna utan cylinderloppen. Man har helt enkelt en lägre grundkompression som lättare slås ut när oljeringar och kompressionsringarna blivit mjuka efter hög ålder eller många mil. Tar vi då bort lite av oljan som tätar mellan cylinder och kolvringar så är komplösheten ett faktum. samtliga får tillbaka kompet med några matskedar olja och samtliga startar. Alla har garanterat en varierad oljenivå.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: ons 19 maj 2010, 13:38
av killemall83
Ja....har i alla fall fått kompression i motorn.. men den vägrar starta, provat med lite startgas och bilen slår till på det men startar inte..hörs ut som den slår till undan för undan men går inte igång..har som sagt kollat gnista och bränsle tryck och och pump osv..allt verkar va ok men inte f-n startar den för det..vet inte om det hjälper att dra igång den..problemet kommer väl tillbaka ändå..nä tror nog de får bli "verkstann" på den nu.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: ons 19 maj 2010, 15:20
av StefanT5
Nja gratis och gratis.
Det är en kompis till mig som gjorde det som jobbar på volvo.
Fick att va med och skruva själv också.
Det han sa är när tryckarna blir slitna så rinner oljan ifrån dom och då öppnar inte ventilerna som de ska.
Måste man ha max olja på stickan för att få bilen att starta för att få ut oljan för de kan bli känliga med nivån då.
Det är dock kanske inte alla tryckare som oljan rinner från men har man isär så inte står man och mäter upp dom på slitage och renoverar dom utan man byter alla.
Var bara en ide efter som jag har haft problemet med att bilen inte har starta.
Kosta mig 2200 med nya tryckare sen har det problemet varit borta och jag måste inte ha max med olja hela tiden.

Re: Volvo 850 GLT -96 problem!

Postat: sön 23 maj 2010, 19:57
av killemall83
Jahapp nu går bettan som vanligt igen..tydligen så är det lyftarna..bara drog igång den så funka den..får se hur ja gör skall börja med ett oljebyte iallafall..