Sida 1 av 1
Vevhus vent 855 -96 b5202
Postat: tis 11 maj 2010, 22:35
av toker36
Hej ännu en fråga ang vevhus vent har plockat ner insug å bytt alla delar. Har även gjort rent hålet i blocket enligt Pettsons guide ( tackar) och monterat ihop allt... Så nu när jag startar bilen lyfter på oljestickan så kommer det fortfarande ett moln av rök/ånga på mig. Finns det något mer att rengöra tex kanalerna till tråget ( för mig att jag läst något om det) eler är det kanske så att motorn är slut efter 23000 mil? Mvk Luis
Re: Vevhus vent 855 -96 b5202
Postat: tis 11 maj 2010, 22:46
av StefanT5
Kan väl få tryck ner i vevhuset om någon kolv läcker kompen ner.
Re: Vevhus vent 855 -96 b5202
Postat: tis 11 maj 2010, 23:33
av *pettson*
gör såhär istället så får vi veta om vevhusventen fungerar. Det är nämligen så att det är inte nån vidare sug på vevhusventen när spjället är stängt, det är endast den tunna lilla slangen som går ifrån flamfällan till vacum som har hand om allt då. Är den pipen i fällans hållare ren och slangen är ren, samt att det är rent in i insuget så kan du inte få mera sug just på tomgång. Men om du lossar flamfållan och täpper till dess hål i insugsslangen och sen startar så märker du direkt om vevhusventen inte skulle fungera. Är det flås i vevhusventen i den lösa delen då så är allt öppet och allt fungerar precis som tänkt. Det här med att ingen rök ska kunna stiga eller synas är nåt som är mera utvecklat på nyare motorerna där vevhusventen är helt annorlunda kopplad. Säkerställer vi att alla slangar och kanaler är öppna och jobbar som dom ska, så får det ryka om man drar upp stickan, det blir helt enkelt inte bättre än så.
Re: Vevhus vent 855 -96 b5202
Postat: ons 12 maj 2010, 15:31
av toker36
*pettson* skrev:gör såhär istället så får vi veta om vevhusventen fungerar. Det är nämligen så att det är inte nån vidare sug på vevhusventen när spjället är stängt, det är endast den tunna lilla slangen som går ifrån flamfällan till vacum som har hand om allt då. Är den pipen i fällans hållare ren och slangen är ren, samt att det är rent in i insuget så kan du inte få mera sug just på tomgång. Men om du lossar flamfållan och täpper till dess hål i insugsslangen och sen startar så märker du direkt om vevhusventen inte skulle fungera. Är det flås i vevhusventen i den lösa delen då så är allt öppet och allt fungerar precis som tänkt. Det här med att ingen rök ska kunna stiga eller synas är nåt som är mera utvecklat på nyare motorerna där vevhusventen är helt annorlunda kopplad. Säkerställer vi att alla slangar och kanaler är öppna och jobbar som dom ska, så får det ryka om man drar upp stickan, det blir helt enkelt inte bättre än så.
Ok menar du den lilla slangen som går in på sidan av insuget?