Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av killemall83
#406633
Som sagt kupé fläkten död, funka inte i förrgår, men gick igår...idag helt död igen..vadan detta fel?
är en steglös fläkt. Skall visst vara en effekttranistor då som styr de hela..? Har haft felkod- AC och REC blinkar ett tag efter start men funkat ändå.. Kan det va ett relä? motstånd?..eller vad?? tacksam för hjälp..Berätta gärna hur relät eller vad det nu kan vara ser ut och var det sitter..ja i handsfacket..men vart så man e och pillar på rätt grejer så att säga..tack.
av NiklasO
#406650
killemall83 skrev:Som sagt kupé fläkten död, funka inte i förrgår, men gick igår...idag helt död igen..vadan detta fel?
är en steglös fläkt. Skall visst vara en effekttranistor då som styr de hela..? Har haft felkod- AC och REC blinkar ett tag efter start men funkat ändå.. Kan det va ett relä? motstånd?..eller vad?? tacksam för hjälp..Berätta gärna hur relät eller vad det nu kan vara ser ut och var det sitter..ja i handsfacket..men vart så man e och pillar på rätt grejer så att säga..tack.
På full hastighet så pumpar den all ström till fläkten. Då spelar det ingen roll om motståndet är trasigt eller ej.
Det är troligen ett fläktbyte som gäller.
Finns hos bl.a. http://www.skruvat.se eller http://www.softbildelar.se
av NiklasO
#406666
Det brukar gå att smörja upp och få liv i fläkten men det brukar inte hålla så länge. Man får också tänka på att fläktmotståndet får jobba hårdare med en dålig fläkt och har du otur så går det sönder och allt blir dyrare..
av msgurkan
#406853
Hej killemall 83!!

Ja du nu är vi inne på mitt område. Har en 96 och har lärt mig den hårda vägen. Har haft min isär 3ggr nu!? Första ggr så var det en gummibit som hade trillat ner och klämde så att fläkten skrek o till sist så stannade den pga överbelastning. Den andra så var det lagret som nöp. Ut med fläkten igen. Smörjde med 556 snurrade och lät den ligga o dra. Snurrade och dröpsmörjde. Torkade rent allt överflöd. Gick lätt med att snurra medelst fingrarna. Montera tillbaka. Före provstart så glöm ej att ta bort minuspolen och nolla felet i överbelastningsmotståndet. På 96 orna så har vi en elektronisk överbelaqstningsgrunka så att fläktmotorn ej kan brinna upp. Mojen bryter före detta. Det ser du genom att de två små lamporna under AC knappen o resirkulationen lyser.

Ta ur fläkten = lätt. Sitter bara med fyra skruv tror jag att det var. Vik undan lite kablar bara. Sitter bekvämt och mekar i passagerarstolen :-) Ta ut handsfaket och knätäckplåten så kommer du åt jattebra. Luckan var lite knepig. Det vinns olika sätt har jag märk. Men jag tog ett bågfilsblad utan handtag och sågade upp var sinn springa neråt för luckstopparna. Då kan jag ta ut handsfacket lätt som en plätt när jag vill. Och det har jag haft nytta av nu :-)
OBS jag låter handsfacksluckan sitta kvar då.

Lycka till !!
av *pettson*
#406892
msgurkan skrev:Hej killemall 83!!

Ja du nu är vi inne på mitt område. Har en 96 och har lärt mig den hårda vägen. Har haft min isär 3ggr nu!? Första ggr så var det en gummibit som hade trillat ner och klämde så att fläkten skrek o till sist så stannade den pga överbelastning. Den andra så var det lagret som nöp. Ut med fläkten igen. Smörjde med 556 snurrade och lät den ligga o dra. Snurrade och dröpsmörjde. Torkade rent allt överflöd. Gick lätt med att snurra medelst fingrarna. Montera tillbaka. Före provstart så glöm ej att ta bort minuspolen och nolla felet i överbelastningsmotståndet. På 96 orna så har vi en elektronisk överbelaqstningsgrunka så att fläktmotorn ej kan brinna upp. Mojen bryter före detta. Det ser du genom att de två små lamporna under AC knappen o resirkulationen lyser.

Ta ur fläkten = lätt. Sitter bara med fyra skruv tror jag att det var. Vik undan lite kablar bara. Sitter bekvämt och mekar i passagerarstolen :-) Ta ut handsfaket och knätäckplåten så kommer du åt jattebra. Luckan var lite knepig. Det vinns olika sätt har jag märk. Men jag tog ett bågfilsblad utan handtag och sågade upp var sinn springa neråt för luckstopparna. Då kan jag ta ut handsfacket lätt som en plätt när jag vill. Och det har jag haft nytta av nu :-)
OBS jag låter handsfacksluckan sitta kvar då.

Lycka till !!

Har man inte klimatsystem så har man motstånd som kan brinna upp.
Har man klimasystem så har man en effektenhet som kopplar ifrån. Den kan dock brinna upp på alla årsmodeller vid konstant plågande.
av killemall83
#407016
Före provstart så glöm ej att ta bort minuspolen och nolla felet i överbelastningsmotståndet? Eeh? vart då förklara lite mer utförligt så e de jättebussigt har iallafall smört upp fläkten nu så den går jätte lätt...gick tröööögt..
Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]