Vibrationer i bilen, fortfarande... (Nya funderingar)
Postat: lör 01 maj 2010, 21:10
Jaha ännu en tråd angående vibrationer, men det får ni tåla eftersom ingen annan verkar ha exakt samma fel som mig. Iaf inte efter allt jag läst... :???:
Som sagt har massor av vibrationer i bilen som inte vill försvinna trots många timmar och mycket pengar som gått åt att byta ut en massa delar i ett försök att finna och åtgärda felet. Vibrationer som kunnat komma o gå lite som det själv vill, och olika i styrka.
Som det är nu så funderar jag på om lagret som sitter på höger drivaxel som ligger i fästet på motorn kan skapa vibrationer!? De inre drivaxlarna har ett litet glapp, men det är kanske normalt!?
Har i dagarna bytt alla motorfästen/kuddar (det högra byttes tidigare) och jag tycker mig se en förändring kring vibrationerna beroende på hur motorn legat efter varje kudde som bytts.
Så min undran är ju ifall det kan vara så att det är lagret på "mellanaxeln" eller drivknutar som kan skapa dessa vibrationer??
Vibrationer:
*Redan vid 40-50km/h så känner man av det och bilen nästan gungar fram.
*Vid 80-90km/h så finns det rejäla vibrationer och man kan fortfarande känna ett visst "gung".
*110km/h och uppåt så tilltar vibrationerna kraftigt och man kan knappt hålla sig kvar i stolen...
*Vid kraftig acceleration minskar vibrationerna.
*Vid jämn fart spelar det ingen roll om man kopplar ur eller ligger kvar på växel.
*Ingen skillnad vid motorbroms eller inbromsning.
Är gjort:
*Stötdämpare och fjädrar F+B.
*Fjädersäte övre fram + fjäderbenslagring.
*Skivor + Belägg.
*Alla motorkuddar/fästen.
*Hjulvinklarna är ställda. VB något fel i toe, ej justerat pga rost. Var så även innan vibrationerna visade sig.
*Hjulen är balanserade flera gånger.
*Provat med 3 olika uppsättningar hjul.
*Bussningarna känns ok.
Jag behöver lite hjälp! :lol:

Som sagt har massor av vibrationer i bilen som inte vill försvinna trots många timmar och mycket pengar som gått åt att byta ut en massa delar i ett försök att finna och åtgärda felet. Vibrationer som kunnat komma o gå lite som det själv vill, och olika i styrka.
Som det är nu så funderar jag på om lagret som sitter på höger drivaxel som ligger i fästet på motorn kan skapa vibrationer!? De inre drivaxlarna har ett litet glapp, men det är kanske normalt!?
Har i dagarna bytt alla motorfästen/kuddar (det högra byttes tidigare) och jag tycker mig se en förändring kring vibrationerna beroende på hur motorn legat efter varje kudde som bytts.
Så min undran är ju ifall det kan vara så att det är lagret på "mellanaxeln" eller drivknutar som kan skapa dessa vibrationer??
Vibrationer:
*Redan vid 40-50km/h så känner man av det och bilen nästan gungar fram.
*Vid 80-90km/h så finns det rejäla vibrationer och man kan fortfarande känna ett visst "gung".
*110km/h och uppåt så tilltar vibrationerna kraftigt och man kan knappt hålla sig kvar i stolen...
*Vid kraftig acceleration minskar vibrationerna.
*Vid jämn fart spelar det ingen roll om man kopplar ur eller ligger kvar på växel.
*Ingen skillnad vid motorbroms eller inbromsning.
Är gjort:
*Stötdämpare och fjädrar F+B.
*Fjädersäte övre fram + fjäderbenslagring.
*Skivor + Belägg.
*Alla motorkuddar/fästen.
*Hjulvinklarna är ställda. VB något fel i toe, ej justerat pga rost. Var så även innan vibrationerna visade sig.
*Hjulen är balanserade flera gånger.
*Provat med 3 olika uppsättningar hjul.
*Bussningarna känns ok.
Jag behöver lite hjälp! :lol: