Sida 1 av 1
Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: ons 28 apr 2010, 14:58
av Gottis
Jag har bytt många växellådor i mina dagar men inte på en v70 dock
Jag vill veta vad dom menar med följande text.
Bästa sättet att stödja motorn är med ett stag fäst i motorhuvskanalerna, försedd men en lämplig placerad justerbar krok?
Vad menas med det ?:-/
Någon som har en bild hur de skulle kunna se ut
Tack på förhand
Re: Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: ons 28 apr 2010, 17:56
av wexe
ja sidorna på skärmarna där ska de stå en lång metalbock över från sida till sida sen i mitten en krok till motorn så har man gängor på kroken så kan man dra en mutter för att höja och sänka motorn
Bild:
http://www.fordclubsweden.se/artiklar/C ... orlyft.JPG
Re: Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: tor 29 apr 2010, 06:16
av Gottis
Hmm
Och det är helt omöjligt att göra utan eller ?
Eller går det med en domkraft underifrån ?
Tack för bilden och infon
Re: Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: tor 29 apr 2010, 18:52
av ketto
detta är Volvos verktyg!
Går att använda domkraft! Ja lyckades iaf! :lol:

Re: Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: fre 30 apr 2010, 01:58
av Sparkz
En tvåtumfyra på tvären, ett par korta stumpar längst ut och lite gängstång gör samma nytta. Iaf om man står på en lyft, på golvet med pallbockar kan man nog köra med domkraft...
Re: Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: fre 30 apr 2010, 15:01
av *pettson*
Jag får anta att bytesmetoden bestämmer verktygsvalet. Ska motorn hänga kvar inkl styrväxel och subframen endast sänkas ned så är verktyget/ eller en variant av det naturligtvis oumbärligt. (lyftoket)
Ska man använda en annan metod som t.ex innebär att motorn sänks ned med subframen så är det ju möjligt att använda ett lyftok också, eller en domkraft.
Re: Byte växellåda motorhuvskanalerna v70 -98
Postat: fre 30 apr 2010, 16:51
av Gottis
Tackar för svaren.. jag kommer stå på golv med uppallad front
Om jag orkar eller lämnar in bilen vi får se.. tycker de är lite krånglikt me framhjulsdrivna bilar 8)