Sida 1 av 1

Vatten i oljan (V70 T5 Aut -98)

Postat: mån 26 apr 2010, 21:13
av Rypos
Hej

Jag behöver hjälp att förstå vad som kan vara fel på min motor och om det är ett fel man kan åtgärda utan att byta hela motorn.

Volvo V70 -98
B5234T
Automat
26.000 mil

Bytte motorolja på bilen ikväll och upptäckte lite brun sörja i oljan. Jag antar att detta är vatten. Jag hittade en del "rostklegg" längs upp på oljestickan. Kylvattennivån i expansionskärlet var nere på MIN. Jag kan inte se att jag har olja i kylvattnet. Kylvattnet luktar inte avgas (men det går kanske inte att lukta sig till).

Forumgurus, har ni någon erfarenhet av vad felet kan vara och vad jag ska be verkstaden titta på.

Re: Vatten i oljan (V70 T5 Aut -98)

Postat: mån 26 apr 2010, 23:40
av *pettson*
om du har LITE brun sörja.. så bör bilen köras längre sträckor. Det är kondens i oljan. Det är inget fel utan snarare tyvärr nåt som händer om motorn inte får gå varm länge nog till oljan kokat ur sej vattnet.
Är du osäker på vad som är mycket eller lite så ta och ta med oljan och konsultera en mekaniker.
Gällande kylvatten nivån är det ytterst vanligt med låg nivå i systemet då många har läckande expansionskärlslock och även läckande kylargavlar. Även andra läckage förekommer. Be gärna om en provtryckning efter läckage på kylvattnet.

Re: Vatten i oljan (V70 T5 Aut -98)

Postat: tis 27 apr 2010, 07:42
av Rypos
Innan jag bytte olja hade jag kört 2 mil, dvs motorn var varm. Jag har 2,5 mil till jobbet så mortorn borde bli varm på den tiden.

Kan det ha betydelse att jag inte rengjort vevhusventilationen?

Re: Vatten i oljan (V70 T5 Aut -98)

Postat: tis 27 apr 2010, 18:10
av *pettson*
Rypos skrev:Innan jag bytte olja hade jag kört 2 mil, dvs motorn var varm. Jag har 2,5 mil till jobbet så mortorn borde bli varm på den tiden.

Kan det ha betydelse att jag inte rengjort vevhusventilationen?
Nej min vän.. varm motor innebär landsvägskörning sådär runt 10 mil eller nåt? Fundera på hur lång tid motorn är i drift för 2,5 mils körning, dra sen av tiden för *uppvärmning* som lär vara runt första milen, resterande tiden är oljan alltså runt 80 grader celsius och kokar därmed ur fukt med mera. Ska man köra ur sludge krävs det runt 10 mils sammanhängande körning.
Naturligtvis är en fungerande vevhusventilation ett måste. Vard ska annars gaserna ventileras ut ur motorn ur?

Re: Vatten i oljan (V70 T5 Aut -98)

Postat: tis 27 apr 2010, 19:51
av StefanT5
Man får ta sig en söndags utflykt med bilen :P