Sida 1 av 2
Volvo 855 T5
Postat: sön 15 jan 2006, 00:29
av Captain Howdy
Hej volvofantaster!
Nu ska jag köpa större bil....och lotten har fallit på volvo 855 T5
Vad ska man tänka på?? har ni några tips?
Mvh The Captain
Postat: sön 15 jan 2006, 02:57
av dinot5
olje läckage mellan motor och växellåda vanligt.....kolla även så att alla växlar går i riktigt och utan oljud spec 2:an! kolla även koppling och drivknutar.
t5=antagligen hårdkörd.....bromsarna bak skivor rost.
lycka till

Postat: sön 15 jan 2006, 09:54
av Captain Howdy
tack för tipsen.
Jo jag kan tänka mig att en T5:a är hårt körd.
Men det beror juh på vem som haft den och så.
Alternativet till en T5:a borde väl bli en GLT då?
Postat: sön 15 jan 2006, 21:53
av mcnuggz
jag hade inte köpt nåt klenare än en GLT, men turbo är ju alltid roligt :D
Postat: mån 16 jan 2006, 05:46
av Loner
T5 blir ju att äga/köra, men är ju roligare att köra än GLT.
Så det är ju en fråga om plånbok.. Men min röst landar på T5
/L
Postat: tis 17 jan 2006, 19:19
av Baltazar
Lånar tråden lite då det står vad man ska kolla och så ... kopling gäller det ...
Har själv en t5:a som jag fick billigt med en turbo som inte är slut, dock billigt = alltid något som är fel ... och så var det där med koppling. min koppling funkar bra på drag läge och dom först 25 % sedan börjar det rycka och ha sig ... folk jag pratat med säger att det är inget farligt förutom att koppling går sönder någon gång .. inte att det sliter på något annat ... ( 3 st olika mekaniker) inget jag inte kan leva med men ( kontigt att det alltid finns men ) alsrig fått ett svar på vad det kan vara och och att det är dyrt att laga... inte hur mycket det skulle kosta, så för att göra ett löligt långt inlägg kort: Var kan felet vara och vad skulle det kosta ca och fixa ...
Tack på förhand
Postat: tis 17 jan 2006, 19:30
av Loner
Baltazar skrev:Var kan felet vara och vad skulle det kosta ca och fixa ...
Bytte koppling på min GLT för 2 år sen, kostade 6500 på volvo då.
/L
Postat: tis 17 jan 2006, 20:41
av Baltazar
man tackar, oj oj blir dyrt det här .... 6500:- koppling , ett helt nytt sportavgassystem inklusive kat. och chippning ... runt 20k :/ men men ... snart kan man ju inte köra bilar med mer än 150 häst och som drar runt litern .. så varför inte :)
Postat: tis 17 jan 2006, 20:46
av ketto
är du händig så byter du kopplingen själv! Material runt 2000:-
Packboxen byter du i samma veva!
Postat: lör 22 jul 2006, 15:37
av Volvofive
ketto skrev:är du händig så byter du kopplingen själv! Material runt 2000:-
Packboxen byter du i samma veva!
Er dette enkelt å gjøre på egenhånd? Trenger en spesialverktøy? Hvor mange timer regnes for normalt?