Varför går luftmassemätaren sönder?
Postat: mån 19 apr 2010, 11:14
Liten fråga som egentligen sitter ihop med frågorna i denna tråden: (fast ändå inte))
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=53440
Jag är nu tvungen att återigen byta LMM i min bil. Det är inte mer än 4,5 år sedan jag bytte den sist, då med en originalare ifrån Volvo i Karlstad. Att byte är aktuellt vet jag tack vare detta forumet som angav att resistansen i LMM enheten bör ligga mellan 1,5 och 3 Ohm. Min låg runt 41 ohm om jag nu använde rätt läge på multimetern. Värdena som visades var 0.4/41,6 på två olika lägen, de övriga lägena gav enbart 1 som värde (= ej tillämpligt?)...
Varför går min LMM sönder efter endast 5-6000 mil? Tycker att en sådan här "passiv" del borde hålla bättre. Finns det andra delar som lirar ihop med LMM'en som kanske även de behöver bytas ut? (Lambda-sonder, vevhusvent. slangar, annat?)
Kolla gärna in den andra tråden oxå, där finns lite fler frågor kring LMM.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=53440
Jag är nu tvungen att återigen byta LMM i min bil. Det är inte mer än 4,5 år sedan jag bytte den sist, då med en originalare ifrån Volvo i Karlstad. Att byte är aktuellt vet jag tack vare detta forumet som angav att resistansen i LMM enheten bör ligga mellan 1,5 och 3 Ohm. Min låg runt 41 ohm om jag nu använde rätt läge på multimetern. Värdena som visades var 0.4/41,6 på två olika lägen, de övriga lägena gav enbart 1 som värde (= ej tillämpligt?)...
Varför går min LMM sönder efter endast 5-6000 mil? Tycker att en sådan här "passiv" del borde hålla bättre. Finns det andra delar som lirar ihop med LMM'en som kanske även de behöver bytas ut? (Lambda-sonder, vevhusvent. slangar, annat?)
Kolla gärna in den andra tråden oxå, där finns lite fler frågor kring LMM.