Ryckig gång vid låga varv (855 GLT -95) IGEN
Postat: fre 16 apr 2010, 14:31
Tjenare! krångla lite för mig och jag vet inte riktigt vart jag ska ta mig vidare.
Information gällande bilen
Volvo 855 GLT-95
Miltal:30400 mil
Nu till problemet
Vid låga motorvarv (1000-2000) så tycker jag mig känna en ryckig gång på motorn. Som en misständning ungefär.
Eftersom förra ägarens nogrannhet var okänd beslöt jag mig för att börja med tändstiftsbyte, vilket inte förbättrade något...
Men av en ren slump såg jag att friskluftslangen var trasig så fort iväg på volvo å införskaffade en ny(3 gånger till volvo blev det faktiskt, fastän de läste av från chassienr och regnr så fick jag fel 2 gånger?!)
Detta löste problemet något men dock inte fullständigt.
Så frågan till er forumsläsare är då följande, vart ska jag fortsätta mitt felsökande? De fel jag har kommit på justnu är följande:
1. Tändkablar, hur ser man att de är dåliga? Motståndsmäta?
2. Fördelarlocket?
3. Kamgivare?
4. Lambdasond? Denna bör väl gå att mäta? 0-5 eller 0-1?
5. Övrigt
Det jag har felsökt hittils är följande:
Impulsgivaren? Den som sitter mot vevstaken såattsäga. själva givaren såg fin ut om än lite smutsig så rengjorde den, vilka ohmvärden är att räkna med om jag ska mäta denne?
Kamaxelgivaren? Men hur sitter den fast? Skruvade lös de två torxen men den satt fortfarande som berget så blev lite feg. Är det bara övervåld som gäller för att få lös?
Vad kan man förvänta sig för värden från den om man ohmmäter?
Felkodscheck kommer senare i helgen.
Hoppas det går att tyda nått från min frågeställning. Tack på förhand
Information gällande bilen
Volvo 855 GLT-95
Miltal:30400 mil
Nu till problemet
Vid låga motorvarv (1000-2000) så tycker jag mig känna en ryckig gång på motorn. Som en misständning ungefär.
Eftersom förra ägarens nogrannhet var okänd beslöt jag mig för att börja med tändstiftsbyte, vilket inte förbättrade något...
Men av en ren slump såg jag att friskluftslangen var trasig så fort iväg på volvo å införskaffade en ny(3 gånger till volvo blev det faktiskt, fastän de läste av från chassienr och regnr så fick jag fel 2 gånger?!)
Detta löste problemet något men dock inte fullständigt.
Så frågan till er forumsläsare är då följande, vart ska jag fortsätta mitt felsökande? De fel jag har kommit på justnu är följande:
1. Tändkablar, hur ser man att de är dåliga? Motståndsmäta?
2. Fördelarlocket?
3. Kamgivare?
4. Lambdasond? Denna bör väl gå att mäta? 0-5 eller 0-1?
5. Övrigt
Det jag har felsökt hittils är följande:
Impulsgivaren? Den som sitter mot vevstaken såattsäga. själva givaren såg fin ut om än lite smutsig så rengjorde den, vilka ohmvärden är att räkna med om jag ska mäta denne?
Kamaxelgivaren? Men hur sitter den fast? Skruvade lös de två torxen men den satt fortfarande som berget så blev lite feg. Är det bara övervåld som gäller för att få lös?
Vad kan man förvänta sig för värden från den om man ohmmäter?
Felkodscheck kommer senare i helgen.
Hoppas det går att tyda nått från min frågeställning. Tack på förhand