Sida 1 av 1

Dags för ny koppling på 850!

Postat: tis 13 apr 2010, 23:09
av taxi
Hej igen alla hjälpsamma själar! Ska försöka byta koppling på min 854 glt -97, till hjälp har jag en släkting som var bilmek fram till -99. Vi (han) bestämde att jag ska fixa delarna och verktygen som behövs, så jag beställer såklart kopplingssats med urtramplager från skruvat.se för 1815 kr.

Nu till frågan; vad mer bör jag passa på att byta? Om den klassiska packboxen ser bra ut ska jag byta den ändå?

Behövs specialverktyg eller räcker dom "vanliga" verktygen?

Tack på förhand! Mvh Danne

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: ons 14 apr 2010, 05:08
av ketto
Byt packboxen!! Inge kul att göra samma jobb 2 ggr om skiten skulle börja läcka efter 2 veckor eller 4 månader..

för mig räckte vanliga verktyg! Packboxen lär du ha ett verktyg till för att just knacka in den nya! Samma när du drar ut den gamla!

Ja hade dock inga såna verktyg! Gick bra ändå!

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: ons 14 apr 2010, 10:26
av taxi
Så urtrampningslager och packbox, inget mer?

Tack!

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: ons 14 apr 2010, 11:39
av Arnold
Det finns ett verktyg som man riktar upp kopplingsskivan med, det underlättar med det verktyget.

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: ons 14 apr 2010, 22:38
av *pettson*
Ursäkta min misstro. MEN.. gör så att mekanikern fixar verktygen och delarna. Har han verkligen varit mekaniker oavsett vilket märke han jobbat med så vet han EXAKT vad han behöver ha tillgång till för delar och verktyg. Visst skiljer det mellan märken, men grundiden med jobbet är detsamma.

Ingen vettig människa skulle ge sej på att bygga lite känsligare saker hemma om han inte visste hur dimensionerna räknas, eller vart man handlar virke? Eller vad man behöver för verktyg för att utföra sitt jobb.
Nej då är forskningen total med det mesta. MEN konstigt nog så vill väldigt många utföra väldigt mycket på bilar utan kännedom om konstruktion eller ens en grundvilja att köpa en verkstadshandbok, utan verktyg, utan plats och slutligen utan den minsta planering. Alla känner dessutom en mekaniker som måste ha hjälp? För att utföra jobbet? Det är jättebra att man frågar om saker i ett forum och att man får svar. Det är jättebra att man lär sej att skruva själv. Den stora 100 poängsfrågan är om man själv har nivån som krävs? Man brukar inte börja som nybörjare med just kanske den här typen av jobb.

Ta inte det här som om det är nåt omöjligt och att jag pekar ut folk som odugliga, man kan mycket mera än man tror och dom flesta lyckas också. MEN 99% brukar grundligt gå igenom det mesta dom gör i sin vardag, till och med när dom handlar. Men av nån anledning faller detta bort när det ska skruvas. Man ser det om och om och om igen i olika forum. Det är lite, vad ska man säga.. frustrerande? Jag känner mej lite som arga snickaren på tv ibland. Just nu kunde jag inte vara tyst och se på när man får allt att se så enkelt ut. När man bytt sin 100:e koppling vet man att allt är inte rutin och allt allt är inte riktigt så enkelt som man vill påskina.

Först av allt. Jobbet är ett 5-6 timmars för en van mekaniker med rätt utrustning på rätt plats. Har du inte detta räkna med ca 8-10 timmar om du har tryckluftsverktyg, bra verktygsarsenal och är van. Räkna på ett antal timmar om du har handverktyg enbart. Har du inte tillgång till lyft och eller bra plats. Räkna på lite mera tid.
Sen var det verktyg...
Tja.. du behöver egentligen två speciella pluggar att plugga igen hålen på växellådan med när drivaxlarna är ur, eller fantasi att fixa till nåt att göra jobbet med så inte allt läcker ur. Du behöver egentligen ett verktyg att driva in packboxen med på rätt sätt. Det går utan men dom flesta har inte jobbat med packboxar förut och vet hur känsliga dom är, dom flesta är inte invanda med att styra in packboxar med t.ex bladmått och koppardon. Du behöver egentligen ett centrerdon till kopplingen om du inte vill förlita dej på tur och jävlaranamma när du vill få dit växellådan. Vilken metod ska användas? Ska du lossa nedre rattaxelknuten från styrväxeln eller ska styrväxeln tas loss från subframen? Ett lyftok är naturligtvis på sin plats då vid den ena metoden. Du behöver egenligen naturligtvis fixa till så du kan hänga upp bromsoken. Du behöver egentligen naturligtvis ta reda på om drivknutarna är limmade i hjullagren på just din bil. Är det så kan det krävas mera utrustning. Både press och värme OM du inte väljer att ta bort allt inkl drivaxlar på en gång?
Ovanstående är lite småsaker bara att ta hänsyn till vid ett byte. Men återigen så VET en van mekaniker allt det här redan.
Därför finner jag det lite märkligt att han lade lotten på dej att försöka ta reda på allt.. :(

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: tor 15 apr 2010, 23:43
av taxi
Oj! Jag vill börja med att jag förstår din reaktion, och sen fortsätta med att det inte är så illa som det verkade! 8)
VI har bägge tillgång till verkstadshall på våra respektive jobb, vi var lite stressade bara när vi pratade om detta.
Han kommer väl märka vad jag inte har och fixa det från "sin" verkstad. Håller dock med dig om att han kunde sagt på en gång att det skulle bli bökigt för mig att förbereda på egen hand.

Ps. Haynes-bok inhandlad på biltema (Ska ju byta kylare alldeles själv) ds.

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: tor 15 apr 2010, 23:56
av taxi
Glömde ju säga tack till framför alla dig, Pettson! Tycker du ändå verkar ha ganska bra tålamod med alla oss hemma-klåpare med tanke på alla som besöker detta forum.. :-)-)

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: fre 16 apr 2010, 20:37
av *pettson*
Nej..
Ni är inte hemmaklåpare.. Det är inte det jag vill ha fram, ingen är perfekt på nåt när han/ hon just börjat med nåt. Alla börjar vi trevande i början. Ingen tvekan om detta. Jag vill bara man är medveten om vad man gör. Ungefär som just arga snickaren sysslar med, minus då att jag inte ger mej på folks förhållande :wink:
I mekvärlden som på andra ställen så handlar mycket om ens egen förmåga att ta in information, söka egen information (inte bara fråga andra som enklaste lösning) och att lösa uppkomna problem. Sen behövs verktyg, både vanliga och ibland special. Till sist krävs plats och tid. Det är det jag liksom vill ha fram på nåt sätt. :wink:

Re: Dags för ny koppling på 850!

Postat: lör 17 apr 2010, 13:32
av taxi
Jag använder forumet som vägledning, bolla ideer och hittills som ett sätt att skjuta på inköpet av reparationshandbok :oops:

Jag pillar på allt på bilen med inställningen "går det så går det", och har kul när jag gör det och jag lär mig alltid nåt nytt, när jag har haft sönder nånting och inte vet hur jag ska gå vidare har jag alternativen att ringa nån som vet, fråga här eller verkstad.
Försöker låta bli saker som kan leda till att bilen blir trafikfarlig förstås.

Och som nu, byta koppling, det är ju nånting som jag aldrig skulle försöka göra själv utan hjälp, även innan jag här fick ett hum om hur bökigt det faktisk är.