Sida 1 av 2
Kamremsbyte V70-98
Postat: tis 13 apr 2010, 20:16
av ingvat
Jag bytte inte pumpen vid förra kamremsbytet som gjordes på verkstad. Nu rasslar den och jag vågar
inte köra ifall den skär ihop. Skall den alltid bytas ?
Så nu tänkte jag byta själv. Jag har Haynes så det verkade inte omöjligt.
MEN, min motor kan ha två versioner av kamremssträckare och min version visas inte.
Hur gör man ?
Haynes är otydlig här tycker jag.
Börjar man med att ta bort generatorremmen ? Det ser ut som om man behöver ett specialverktyg med fyrkanthål.
Kan man låsa den i slackt läge ?
Kamremssträckaren ( som går på oljetrycket ) verkar ha Torx 45 bult men jag kommer inte åt med min spärrnyckel.
Special även här ?
Tacksam för mer detaljerad instruktion.
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: tis 13 apr 2010, 20:51
av CarMan
Normalt sett behövs alldrig vatten pumpen bytas. Men om den raslar så ska du inte starta motorn mer.
Hur långt har din bil gått? har vatten pumpen bytts nån gång förut? är det en volvo vatten pump?
Ja om du har en 98 så är det motornumer brytning som avgöra om du har mekanisk eller hydralisk remspännare.
Det går åt ett fyrkantigt verktyg för att ta bort hjälpagrigat remen.
kamrems sträckaren av den typ som är hydralisk, sitter med 2 st 12mm skruvar, inte torx
den mekaniska sträcaren siter med en 12mm skruv.
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: tis 13 apr 2010, 21:46
av ingvat
Motorn har hydraulisk spännare, har gått 32000 mil.
Pumpen byttes vid förra kamremsbytet för ca 14000 mil. ( på verkstad )
Skall jag demontera själva hydraulkolven som sitter med 12mm bultar ?
Men rullen då ?
Den verkar ha torx och ser ny ut.
Jag har inte tänkt byta remmen utan bara pumpen.
Remmen har bara gått 2000 mil.
Jag har lyssnat med stetoskop och är ganska säker( 90 % ) på att det är pumpen.
Om inte vad kan det då vara ?
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: tis 13 apr 2010, 22:25
av CarMan
det är bara kolven som ska demonteras, o den ska "laddas om"
vatten pumpen byttes på "verksta" ska jag tolka det som att det sitter en pirat vatten pump på bilen? (orginal pumpen brukar nämligen inte gå sönder)
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: ons 14 apr 2010, 01:36
av wexe
Varför inte smälla dit en ny rem på engång och försäkra dig om att den håller ännu längre har desutom hört att man ej ska återmontera en kamrem som man tagit bort.
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: ons 14 apr 2010, 10:23
av ingvat
OK, men vad menas med att kolven måste "laddas om" ?
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: ons 14 apr 2010, 10:53
av Dobermann
Laddas om är det som står i Haynes när man långsamt trycker ihop den i skruvstycket.
Remmen skulle jag återanvända, sätt den dock i samma riktning som den satt.
För det är väll så här den ser ut:

Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: ons 14 apr 2010, 11:37
av js1
Har inte alla Volvofemmor den spännaren?
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: ons 14 apr 2010, 13:47
av Dobermann
js1 skrev:Har inte alla Volvofemmor den spännaren?
Alla som inte har den Mekaniska...som kom 1998-99
Re: Kamremsbyte V70-98
Postat: tor 15 apr 2010, 14:06
av ingvat
Problemet är löst!
Jag vågade inte fortsätta på egenhand då jag saknar vissa specialverktyg, så jag lämnade den till verkstad igår och nu är den klar. Det var vattenpumpslagret som var trasigt.
De bytte även kamremmen för säkerhets skull.
Två dagars väntetid och jag fick tala med mekanikern som skulle göra jobbet.
Jag lyckades få lite tips hur man gör, så nästa gång, DÅ, skall jag fixa detta själv.
Toxen på spännarhjulet lossas genom att man svetsar på en torx 45 stift på en bandjärnsbit.
Då kommer man lätt åt.
Alltså, byt alltid vattenpumpen vid kamremsbyte!
Superb service på lokal verkstad med gångavstånd.