Sida 1 av 1

Tomgångsproblem på 850 glt 93a

Postat: mån 12 apr 2010, 08:27
av Cornelia
Har sedan jag fixade vaccumläckaget fått en svajig tomgång. Den är väldigt sporadisk och jag märker av det mest när bilen är nystartad som tex om jag går ut på morgonen o ska iväg. Startar bilen o lägger i backen (har automat) o då går den ner under 500 rpm o nästan dör vissa gånger. Än så länge har den hittills inte dött men ibland kan t.om alla lampor på instrumentpanelen tändas till o det låter som den ska dö o så går tomgången upp rätt högt för att sjunka till normalt fort. Detta utan att jag rör gasen...
Samma sak om jag kört bilen riktigt varm, alltså vanlig E4:an-körning några mil och så ska jag parkera bilen o går från Drive-läget till Parkeringsläget. Då blir det samma sak. När jag skriver att den är sporadiskt svajig i tomgången menar jag att jag inte alltid behöver byta växelläge i lådan för att den ska svaja. Kör jag av E4:an tex för att stanna vid en stopplikt kan den också snabbt sjunka ner o nästa dö för att sedan gå upp till normalt.
Detta fenomen fanns inte INNAN jag fixade vaccumläckan jag hade i vaccumträdet.
Hade en mysko felkod 5-1-2 som verkar ha berott på skitig LMM. Gjorde rent den o raderade felkoden o än så länge luktar den mindre soppa o ingen motorlampa som lyser. Kan det ha något samband? Bilen har gått 32k mil o det är dags för kamremsbyte om det spelar roll? Annars går bilen skapligt bra för sin ålder o sina mil.

Kan det handla om att tomgångsmotorn behöver rengöras? Isf, hur gör jag det?

Det är inte så länge sedan vevhusventliationen o gasspjällshuset (eller vad det heter) rengjordes, kan det vara dags igen? Är max 1000 mil sedan...

Bakre ljuddämparen (burken) är nog dålig för den låter mysko o jag kan t.om höra hur det går upp o ner i tomgången när jag står bakom bilen trots att den låter jämn just då vid motorn...

Tacksam för minsta spekulation, är ju snart dags för besiktning o jag vill helst inte lämna in innan jag provat vad jag kan själv först.