Kamremsbyte
Postat: lör 03 apr 2010, 09:23
850 10v 96:a. Har läst igenom en hel del om kamremsbyte. Har fattat att man bör ha en "Tolk" för att låsa kamaxlarna i bakkant. Min undran nu är...
1. Är kamdreven som sitter med 3 bult i varje kamaxeldrev justrerbara om man släpper lite på bultarna ?
Kamremmens kugg måste ju passa in i kamdrevens! och det borde dom ju inte göra om man kan justrera dreven millimetrar åt något håll.
2. Tänker jag rätt att om man inte låser kamaxlarna i bak med en tolk så kan dreven hamna ett eller 2 kugg fel beroende på tryck från ventilernas fjädrar ?
3. Om man då inte har en "Tolk" borde det inte då gå att låsa kamdreven i framkant med exempelvis Biltemas kamdrevsverktyg 20-344 om alla märkningar står rätt och kamaxelns spår i bakkant står vågrätt ?
1. Är kamdreven som sitter med 3 bult i varje kamaxeldrev justrerbara om man släpper lite på bultarna ?
Kamremmens kugg måste ju passa in i kamdrevens! och det borde dom ju inte göra om man kan justrera dreven millimetrar åt något håll.
2. Tänker jag rätt att om man inte låser kamaxlarna i bak med en tolk så kan dreven hamna ett eller 2 kugg fel beroende på tryck från ventilernas fjädrar ?
3. Om man då inte har en "Tolk" borde det inte då gå att låsa kamdreven i framkant med exempelvis Biltemas kamdrevsverktyg 20-344 om alla märkningar står rätt och kamaxelns spår i bakkant står vågrätt ?