Sida 1 av 1
Topplock
Postat: ons 31 mar 2010, 17:31
av uffeman123
Hej har lite problem med bilen :( ...jag hade vatten i oljan och olja i vattnet :evil: ...trodde att det var topplocks packningen som var kass men kunde inte se något på den :twisted: ...är det någon som vet vad det mer kan vara för fel och hur man kollar detta lättast så är jag tacksam för svar :D
tack på förhand
UFFE
Re: Topplock
Postat: ons 31 mar 2010, 17:42
av Dobermann
Läckage oljerören i kylaren?
Re: Topplock
Postat: ons 31 mar 2010, 18:34
av uffeman123
Dobermann skrev:Läckage oljerören i kylaren?
hur menar du då?
Re: Topplock
Postat: ons 31 mar 2010, 19:21
av *pettson*
Det är ju enklare att ställa en diagnos om du orkar skriva vad du har problem med för bilmodell. Det finns STORA Skillnader mellan modellerna..
Re: Topplock
Postat: ons 31 mar 2010, 19:25
av uffeman123
Det är en V70 T5 -97 motorkod B5234T3
Re: Topplock
Postat: ons 31 mar 2010, 19:34
av *pettson*
uffeman123 skrev:Det är en V70 T5 -97 motorkod B5234T3
Vanligaste felet när olja har letat sej ut i kylvattnet är inte topplocket, trots detta envisas många verkstäder med att just lyfta på toppen. Felet är oftast oljekylaren till turbon. Den ligger i kylarens ena gavel. Den spricker med tiden och eftersom trycket är högre i oljan än i vattnet så hamnar just oljan i vattnet och inte tvärtom. Ett kylarbyte är alltså lösningen med största sannolikhet. Naturligtvis kunde nån ansträngt sej till att göra två tester innan toppen plockades av.
Kompressionstest..
Förekomst av avgaser i kylvattnet..
Om komptesten visar bra och inga förekomster av avgaser är i vattnet så är packningen tät och problemet är kylaren eller turbon. Fungerar turbon så är inte den problemet. Volvos vitmotor har inte ens en oljekanal som går såpass nära vatten att den skulle kunna pressa hål i packningen och få över oljan. Det enda som kan få olja att läcka över i kylvattnet är en spricka i en cylinder. Och det i sin tur hade visat sej på komptestet.