Sida 1 av 1

Läckande packboxar.

Postat: tis 03 jan 2006, 22:13
av X1
Omega 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”
Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.
Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan
Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

Är detta en produkt som man vågar hälla i motorn om man har en packbox som läcker?, och om man gör det finns det ngr följdfel som kan dyka upp :(

Re: Läckande packboxar.

Postat: ons 04 jan 2006, 08:33
av *pettson*
X1 skrev:Omega 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”
Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.
Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan
Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

Är detta en produkt som man vågar hälla i motorn om man har en packbox som läcker?, och om man gör det finns det ngr följdfel som kan dyka upp :(
det finns inga genvägar... packboxbytet gäller...packboxarna blir såriga i tätningsytan låångt innan dom blir hårda..

Postat: fre 06 jan 2006, 09:55
av Arne
Kan vara ett billigt alternativ för ex. tätning av läckande styrservo som är dyrt att fixa, men till en motor för långvarig hållbarhet är det nog ingen permanent lösning.
Tänk på att rengöra vevhusventilationen också då du byter packboxen i vevaxeln så inte felet upprepas, för det kan nämligen vara orsaken till oljeläckaget.

Postat: mån 09 jan 2006, 23:05
av JH
Arne skrev:Kan vara ett billigt alternativ för ex. tätning av läckande styrservo som är dyrt att fixa, men till en motor för långvarig hållbarhet är det nog ingen permanent lösning.
Så att pumpen, mm slits mer/pajar...?

Postat: tis 10 jan 2006, 10:24
av *pettson*
JH skrev:
Arne skrev:Kan vara ett billigt alternativ för ex. tätning av läckande styrservo som är dyrt att fixa, men till en motor för långvarig hållbarhet är det nog ingen permanent lösning.
Så att pumpen, mm slits mer/pajar...?
nejdå det påverkar nog inte mekaniskt.. på så sätt..
men problemet med volvos packboxar är att dom är utslitna utifrån av damm och annat skräp..inifrån är dom välsmorda.. Så.. sårytan kommer aldrig i kontakt med detta undermedel... och inte vore det bra heller att mjuka upp packboxarna eftersom dom blir instabila då istället..med dålig styrsel som följd..
Detta gummimjuknings medel är till för att hålla gummipackningar mjuka när dom fungerar som tätningar mellan två ytor.. det är EGENTLIGEN inte till för packboxar.. men nån har sett en ny nisch och säljer det till ännu en ny sak.. som det inte heller fungerar tillförlitligt till...
Nya packboxarna har ju en filt tätning på utsidan för att komma till rätta med problemet..
OFTA är även kopplingen sliten när det är dags för packboxen..
det MINSTA som ska bytas är urtrampningslager samt packbox...
det normalaste och mest ekonomiska i längden är packboxen och en komplett kopplings sats..
Har man automat passar man på att byta tätningen mot turbinen när man ändå är där och rotar.. mertiden är ca 15 min och delarna runt 40 spänn.