Sida 1 av 1

850gl 94 som inte vill starta

Postat: tor 04 mar 2010, 00:22
av ampe79
Hej.
Jag har fått ett riktigt jobbigt problem med min 850.
Igår åkte jag några ärenden och sen när jag skulle hämta barnen så ville inte bilen starta riktigt.
Den startade men dog direkt, efter ett tag gick inte ens det.
Jag fick då hjälp av en kompis att bogsera hem den och han slog på tanken några gånger men inget hände, sen efter
någon halvtimme startade den igen, körde en runda sen samma sak och nu startar den inte.
Jag har slagit på tanken några gånger men ingen lycka, har även testat ta bort nippeln på motorn men det kom ingen soppa.
Jag kollade felkoder och fick a2 1 2 2 vilket är motortemp givaren tror jag?
Måste tillägga att den har drawgit en del bensin sista tiden och olja.
Någon som vet vad detta kan vara för fel?

Mvh Ampe

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: fre 05 mar 2010, 09:21
av Jimmy66
Byt bränslepumpen som sitter i tanken.
Hade samma fel på min 855 94a.
Byte pumpen så nu går den igen.

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: fre 05 mar 2010, 20:50
av Lelle
Bränslereläet? Kolla det innan, vanligt problem med kassa lödningar...

Mvh: Lelle

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: mån 08 mar 2010, 22:52
av ampe79
Vart sitter bränslereläet någonstans?

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: mån 08 mar 2010, 22:56
av NiklasO
ampe79 skrev:Vart sitter bränslereläet någonstans?
http://www.pettsson.com/branslerela-lodning.html

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: mån 08 mar 2010, 23:13
av mattep
vart hittar man felkoderna nånstans och hur gör man?

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: mån 08 mar 2010, 23:25
av NiklasO
mattep skrev:vart hittar man felkoderna nånstans och hur gör man?
Finns en klistrad tråd i den här forumdelen som behandlar allt du behöver veta om diagnostik. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

Re: 850gl 94 som inte vill starta

Postat: lör 13 mar 2010, 13:01
av micke5721
Hej,

Första gången jag skriver här, så jag vill börja med att tacka alla er som delar med er av era problem och lösningar :D .

Har samma fel på min -93 GLE. Det som är dumt för mig är att jag haft samma fel på -88 240 med 230F motor för typ 10 år sedan, och då bytte jag reläet. Polletten har inte riktigt trillat ner förrän nu att det troligen är reläet som är felet även på min 850 :roll: .

Mekonmen har dessa reläer och de skall kosta ~ 300 kr enligt den info jag har, så jag kommer att köpa ett nytt, att plocka isär och löda om känns inte ok för mig då jag måste prioritera driftsäkerheten, pendla 10 mil per dag i min 850.

VH Micke

Edit: 530 kr gick reläet på och det verkar som att det var reläet för nu har den inte stannat några fler gånger och tomgången är stabilare?!