Sida 1 av 1
Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: ons 03 mar 2010, 22:13
av volvoglt850
Hej jag har just nu en volvo 850 glt -93. nästa gång jag ska byta bil så funderade jag på en 850 (sedan) t5, t5-r eller möjligtvis R. Vilken årsmodell rekomenderar ni? När det gäller t5an vilken ska man kolla på då? 211 hk 2,0 litarn "italien import" eller 2,3 på 225 hk? och är t5-r och R mycket dyrare när det gäller ägandekostnader? skatt och försäkring? vilken av modellerna har bäst andrahandsvärde? vilken sorts växellåda synkar bäst med motorn när det gäller dessa modeller? alltså automat eller manuell låda?
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 12:00
av volvoglt850
Finns det ingen som har nått eller några tips när det gäller dessa frågor?:O
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 13:25
av Nexus
inte hade jag köpt en med import motorn. vad gällande försäkringspremier så har jag ingen aning vad de kostar för just dig. Andrahandsvärde hmm klart att en t-gul eller äkta R har högre värde än vanlig Turbo men bilens värde beror ju dess skick då bilarna börjag få ganska många år på nacken.
Automat och uppåt en 20000 mil så skulle jag nog välja en manuell för vara på säkrare sidan .
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 14:32
av volvoglt850
okdoki:) Men funderade på andra sidan att sätta i en t5 motor i min GLT. Går det att regga och komma igenom besiktningen med en t5 motor i en GLT? man måste väll byta styrbok kat osv så allt ska funka?
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 14:37
av Bengan75
Låter extremt jobbigt att byta motor när man kan byta bil och få allt som det ska direkt.
tycker inte det e nåt större fel på 2.0-varianten av turbo-motorn, visst får du inte samma bottenvrid men den går ju bra ändå om man inte har nåt emot att växla lite mer. Är lite som att köra en pigg sugmotor tycker jag.
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 14:46
av volvoglt850
ok! nej men vrf jag hade den tanken var för att min kaross är mycket fin inte en tillstymmelse till rost:) och så har den rätt utr:D så drf jag vill ha kvar bilen isig men stoppa i en vassare motor:) konventera GLT motorn till en turbo är tydligen både krångligt och dyrt:/ så isf bättre att stoppa i en t5 motor. angående 2,0 turbon så har jag hört att den ska strula endel:/ pga av att den motor är import ifrån bla italien och inte såldes på den svenska marknaden:(
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 14:55
av Phantom
Den går inte igenom besiktningen, du får inget intyg från Volvo för att få igenom den. Sök på forumet så finner du flera trådar som handlar om just liknande motorbyten.
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 15:04
av volvoglt850
ok men jag såg en annons på blocket.se att en volvo 940 hade bytt motor till en 850 t5 och den var reggad och blanka papper på besiktningen:S
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 17:53
av Redlös
volvoglt850 skrev:ok men jag såg en annons på blocket.se att en volvo 940 hade bytt motor till en 850 t5 och den var reggad och blanka papper på besiktningen:S
Fram till 930101 kunde man regga såna byggen. Efter det är det tvärstopp om du inte byggar om så mycket att bilen blir klassad som ombyggt fordon. Vad gäller 940 så finns det ju två årsmodeller som kan reggas om, 91-92.
Re: Vilken 850 modell ska man ha?
Postat: tor 04 mar 2010, 18:17
av volvoglt850
ok då vet man:)