Sida 1 av 1

Brända tändhattar

Postat: ons 24 feb 2010, 17:33
av sm6vae
Hej på er alla

Vad är den typiska orsaken att tändhattar bränns sönder på grund av överslag

Bilen ifråga är en 850 med 2,0 motorn

Satt Volvo original tändkablar på den och den gick som en kratta.

Orsak:
Två brända tändhattar (cyl. 1 å 2)
Bytte alla kablar dock inte till original + tändstift (Bosch) ny har det hänt igen
samma ställe , cyl. 1 å 2. Något som jag reagerade på var att stiften glappar
i tändhatten men dom lossnar inte

Vad finns det för svar på detta?

Janne

Re: Brända tändhattar

Postat: ons 24 feb 2010, 19:59
av rd350
Originalen har nog gått hädan pga. ålder ,piraterna pga kvalitetsbrist... glappet är nog kontaktmuttern på stiftet du känner.

Re: Brända tändhattar

Postat: ons 24 feb 2010, 20:31
av *pettson*
Om det inträffar på samma cylindrar igen som förra gången så måste det finnas en gemensam nämnare. Vore det kvalitetsbrist på *piratdelarna* så vore det högst osannolikt att det skulle inträffa på just cyl 1o 2 en gång till.. Hur vi än vänder det så bör det vara mera motstånd att få gnistan igenom en gummivägg och dessutom hoppa ett längre avstånd än stiftet erbjuder. Jag hade nog satsat på att byta tändstift istället. Nåt är inte okej med nr 1 o 2.

Re: Brända tändhattar

Postat: ons 24 feb 2010, 21:21
av sm6vae
Bilen är inte min så jag har inte så stor eller rättare sagt ingen vetskap hur den går och mår så att säga jag har inte själv råkat ut för detta på mina Volvo bilar och andra märken (120/140/240/740) så jag är lite bekymrad.

Det jag inte nämnde så är kablar och stift bytta för mindre än en månad sedan och om den nu skulle vara osannolikt att det är piratdelarna som har dålig kvalitet pga att det är samma cylindrar igen kvar står frågan.

Ska byta stift det kan vara så att dom två har "dött" pga av att motorn har surat ett par gånger.

Återkommer med resultat

Janne