855 1995 Fick inte ner kylen Grrrrrrr
Postat: tor 11 feb 2010, 21:06
Tänkte lägga några timmar idag på att byta kylaren. Borde la inte vara för blodigt ....
Det gick åt helvete :evil:
Har Turbo, AC och automatlåda. Vilket inte gör saken lättare.
Var på självmek så jag hade tillgång till lyft. Annars hade jag väl lagt ner direkt.
De 4 skruvarna som håller kylarfläkten satt ju taskigt till , de 2 nedre. Fick loss den i alla fall.
Sen var det nästa steg i Haynes.
"Skruva ur kondenserarens övre fästbultar på var sida"
Det tror jag är en ren felaktighet i Haynes :-(O)
Dom är helt omöjliga att komma åt framifrån.
Gick ut och rökte ... det brukar ge en del nya ideer i kniviga fall.
Enda rätta måste vara att skruva ur de 2 fästbultarna för kylaren. Så man kan vika den bakåt i överkant. Då kan man ju komma åt de fästbultarna för kondenseraren.
Ja, givet så släppte ju "muttern" som är svetsad i chassit för en av bultarna som håller upp kylaren. Jodå den är helt rund också så man kan inte hålla mot med nån nyckel. OCH min svetstång var precis för liten för att klara rundmuttern.
Då la jag ner .... nackdelen med självmek är ju att det gäller att få ihop bilen innan de stänger för kvällen :(
Ni som bytt kylare. Hur mekar ni loss de två övre fästbultarna för kondenseraren ? Jag ser ingen annan väg än att skruva loss fästet för kylaren, så man kan vika den bakåt. (Vilket man enligt Haynes gör i ett senare skede :roll: ).
Tacksam för tips innan jag ger mig på det försök nr 2 ;-//
Det gick åt helvete :evil:
Har Turbo, AC och automatlåda. Vilket inte gör saken lättare.
Var på självmek så jag hade tillgång till lyft. Annars hade jag väl lagt ner direkt.
De 4 skruvarna som håller kylarfläkten satt ju taskigt till , de 2 nedre. Fick loss den i alla fall.
Sen var det nästa steg i Haynes.
"Skruva ur kondenserarens övre fästbultar på var sida"
Det tror jag är en ren felaktighet i Haynes :-(O)
Dom är helt omöjliga att komma åt framifrån.
Gick ut och rökte ... det brukar ge en del nya ideer i kniviga fall.
Enda rätta måste vara att skruva ur de 2 fästbultarna för kylaren. Så man kan vika den bakåt i överkant. Då kan man ju komma åt de fästbultarna för kondenseraren.
Ja, givet så släppte ju "muttern" som är svetsad i chassit för en av bultarna som håller upp kylaren. Jodå den är helt rund också så man kan inte hålla mot med nån nyckel. OCH min svetstång var precis för liten för att klara rundmuttern.
Då la jag ner .... nackdelen med självmek är ju att det gäller att få ihop bilen innan de stänger för kvällen :(
Ni som bytt kylare. Hur mekar ni loss de två övre fästbultarna för kondenseraren ? Jag ser ingen annan väg än att skruva loss fästet för kylaren, så man kan vika den bakåt. (Vilket man enligt Haynes gör i ett senare skede :roll: ).
Tacksam för tips innan jag ger mig på det försök nr 2 ;-//