Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Tredje problem på min 850 nu sen jag blev medlem här =). Känns så bra att man kan få släppa ut lite på detta forumet och få lite feedback och tips, än att stå och svära åt att det inte funkar och behöva åka på en massa dyra felsökningar.

ontopic då:
Start och färd har fungerat problemfritt under 8 månader nu sen jag väckte bilen från ett "koma" tillstånd efter en olycka med knäckt drivaxel. Då klyddade starten fast det var batteriet som felade då.
Var ute på ett äventyr igår och körde då Malmö - Osby tur & retur (ca. 244km). Startade och körde problemfritt hela vägen upp till osby utan att stanna och höll 90km/h (runt 2000rpm) till stora delar av färden. Stängde av bilen vid 2 tillfällen, ena då jag skulle hälsa på en polare och andra för att jag skulle in på netto och handla.
Starten och färden ifrån netto (osby) tillbaka till Malmö var även problemfri. Problemet börjar när jag väl stannat i Malmö (hemma hos mig) så lastar jag av och lämnar lite saker hemma för att sedan återgå till bilen och ta mig en sväng i Malmö.

Händelseförloppet:
*Startar problemfritt* *Gasar för att komma ut från snön* *Lägger i backen och gasar lite mindre i hopp om att få grepp om snön* *Motorstopp pga. för lite gaspådrag* ELLER pga av att något gav upp.
*Andra starten=känns som att det ska tända på och exakt när d ska kompa så lägger den av*
*Tredje starten=startmotorn bara drar runt och det låter som att den antingen inte får gnista eller bränsle*

Sedan detta hände igår har jag låtit bilen stå över natten och försökt starta igen (-4C i luften, men har aldrig haft problem med kallstarter) men den startar fortfarande inte.
Har varit med om motorstopp pga för lite gaspådrag men bilen startar alltid efter några sekunder igen. Första gången den verkligen lägger av nu. Med tanke på det och att detta är det första "riktiga" startproblemet har uppkommit sedan den rullades ut från fabriken -93 och kört runt 161.xxx km nu. Vilket betyder att de flesta tänd/bränslesystems delarna ej är bytta.
Vet att bränslepumpsreläet och tomgångsmotorn inkl. ventilen är bytt eftersom detta har hänt tidigare för ett par år sen.

Det som jag har kollat upp idag är om jag får fram bränsle. Började med att trycka på "däckventilen" som sitter på fuelrailen och d kommer inget förutom lite bensinångor. Sätter på tändningen och trycker, inte en enda droppe...
Jaha, tänkte jag och börja öppna upp bagaget och lyssnar efter något ljud som bränslepumpen ska ge ifrån sig under tändningen då den bygger upp bränsletrycket. Men inte ett enda ljud hör jag i bagaget (ovanför bensintanken).

Kan jag åtminstone utesluta att det är antingen relät eller pumpen som felar?
Nämnvärt är att jag har bytt bränslefilter också eftersom det satt en från -93 i somras -09 xD. Där är jag iallafall 100% på att jag riktade den åt rätt håll. Det hade ändå inte gått att köra med ett felvänt bränslefilter i 8 månader?
OM det är reläet eller pumpen, kan det bara lägga av sådär utan förvarning? Jag körde ju liksom ca 244km med 2 avstängningar och 3 starter för att sedan få motorstopp och inte kunna starta igen?

Kände även att gaspådraget var rätt "dött" under vissa perioder av färden som om bränslet/förbränningen inte fick någon respons av att spjället öppna sig. Kör även med ett insatsluftfilter i originalburken och som BORDE nämnas UTAN vevhusventilationen kopplad. (problem tidigare med gaser från oljestickan och har inte ordnat problemen så uteslöt att det var något övertryck i motorn, tänkte om ja låter vevhusgaserna ledas under bilen i det fria under lågtryck kanske kan få det värsta som kan hända att hålla i sig)
Såhär har jag iallafall kört sen i september och det verkar inte ställa till några problem förutom att bilen kanske dricker lite mer och är "piggare" om det inte är placebo-effekt.

Tackar för all hjälp detta forumet har gett mig och kommer att ge! :D får man hoppas iallafall

Proffset-pettsson kanske vet något om detta "fenomen"?

Med Vänliga Hälsningar
av *pettson*
i dina kläder hade jag kikat om bränslereläet hade några spruckna lödningar. Utan relä får du ingen fungerande pump. Om reläet visar sej helt så har du alltså en pump eller kontakt/ elfel till pump.
Fick precis samma fel på min 850 då jag stannat och gått in 30 min sen starta inte bilen ingen soppa pump och sen ingen gnista var Kamaxelgivaren i mitt fall som enkelt kollades med felkoder. Så koll även tändning också om den inte har någon tändning kan det vara samma fel vem vet :)
Tack pettsson, känns alltid bättre när man kan få läsa dina visdomsord =)
var sitter reläet? om man får fråga och den luckan med 2 skruvar som ska sitta i bagaget ovanför bensintanken har jag inte lyckats lokalisera heller...
Relä och pump verkar ju inte svårt att byta själv så om det felar så tänker jag ge mig på det själv.

wexe:
Du har inte helt fel heller, har läst om kamaxelgivaren också. Kamaxelgivaren=det runda som "metalltråden" lindar sig runt som är kopplad till gaspedalen och öppnar spjället? Det sägs att utan fungerande kamaxelgivare så kan bilen köra under färd men kan ej starta igen efter den har lagt av, har jag rätt eller fel?
Vad menar du med om bilen har någon tändning? Har den ingen tändning så betyder det att bilen får ingen ström?

Motortemp/tempgivaren (samma sak?) är väl inte väsentlig för att kunna starta? Den verkar inte fela, märker iallafall att min vattentemp aldrig går upp under färd (dvs. stannar i botten) men har jag kört ett tag och låter den stå på tomgång så går den sakta men säkert uppåt och stannar ALLTID vid lite över hälften.
Tror detta är pga. förlusten av vevhusgaser som inte värmer motorn lika bra och att den faktiskt förbränner med minusgradig luft =) eller vad säger ni?

Vad säger ni om de s.k isproppar o isbildningar i bränsleledningarna? Vet inte om det är pumpen som börjar bli kass me åren men märker av att det är bättre respons för gaspådrag när tanken har runt 30 liter när det väl börjar närma sig 20 så sänks denna responsen avsevärt. Under färderna jag körde så hamnade jag i små temperatursskillnader från -4 (Malmö) till -6 (Osby) enligt bilens termostat som har en felmarginal på +-1C grad jämfört med SMHI.
Bilen har iallafall fått känna av -10C för någon vecka sen när det var som kallast i malmö men då var det inga startproblem.
Värt att testa det så kallade k-sprit tricket och kanske fylla på lite mer bensin?

Ett märkbart "sprickande" ljud som jag har förväxlat med stenskott under bilen har hörts sen jag återuppväckte bilen från koma också (kan förstå om bilen börjat rosta om den står still 6 månader under vinterhalvåret) vet även att halvsatsen från katalysatorn har ett flertal sprickor som jag för tillfället har täppt till med silikon. Bakre länkarmslagringar (gummit) är helt borta finns inga kvar :P.
Så frågan är om startproblemet kan ha med något "sprickande" att göra? Möjligheten finns att det är avgassystemet som spricker hela tiden då den blir nerkyld (minusgrader just nu) och när jag kör varmt den igen. Lödningarna till reläet tvekar jag på att det kan låta så högt att man kan höra det under färd, men pumpen? Avger den något sprickande ljud innan den ger upp kanske? Eller något annat som jag inte har nämnt?

Något annat jag märkte var att efter ett flertalet startförsök så fungerar varken larm eller centrallås nu :O
Har jag med mina startförsök förstört något annat nu? Eller ett jordfel som funnits där hela tiden men som börjar fela nu? Aldrig haft problem med larm eller centrallås. Batteriet visar däremot inga tecken på att den blivit svagare, den klarar att startförsöka igen men vill helst inte ladda ur batteriet nu när jag redan försökt ett antal gånger.

Tack för tipsen ska ta en koll på felkoderna samt relä och pump så fort jag vet var de ligger =)
Råkade formulera lite fel kanske men menade såklart Gnista :) Ja min bil gick att köra klockrent parkade sen starta den ej mer. tänkte den har nog surat ner sig men kände ingen soppa lukt så kollade gnista och där var det dött också så kollade felkoder och där låg en felkod på kamaxelgivaren och så böt jag ut givaren och bilen starta som en dröm igen :)
av *pettson*
Du finner reläet om du skruvar loss locket till säkringarna. (det stora locket på säkringshållaren.)
Sen har du anvisningar på min hemsida för att kika på det hela. Reläet heter 103 om jag inte minns fel. (brukar ju inte läsa på det.. har ju fixat/ bytt några)
Öppnade upp reläet och märkte att chipet inte alls är av samma typ/sort som den du har på din hemsida... antar att detta är en nyare modell eftersom den byttes av en bilia verkstad för 5 år sen kanske. Lödningarna såg bra ut men en av dom som sitter mot kontakterna har börjat oxidera nån brun sörja runt lödningen och det finns lite på själva lödningen också. Kan det vara den som felar? För övrigt ser de andra rätt glänsande och bra lödade ut.
Laddar upp lite bilder så ni kan få er en titt också

Det som jag ringat in är där det har börjat oxidera ev. spricka

Bild
Bild
Bild

Ska testa lödda om den men ifall det inte löser sig, är det något kontakt/elfel till reläet eller har det något med pumpen att göra?

Tackar i förhand
av *pettson*
Löd och gör en kontroll. Vill du kan du slå på tändningen och pressa ihop kontaktblecken i relädelen. Då tvingar du reläet att dra. På så sätt hör du om pumpen surrar till.
Ett relä kan ju faktiskt gå helt sönder, även om nu spruckna lödningar är absolut så mycket vanligare. :wink:
Ursäkta mig gav lite fel information nu. Fick felkoden pga att jag felsökte EFTER jag hade plockat av reläet :P inte undra på att den ger en felkod.
Har i alla fall klippt bort vissa nertryckta "spikar" som kan mycket väl skapa kortslutning.

Hur menar du? Slå på tändningen och trycka ner reläet medan tändningen är på?
Testar det imorgon och felsöker en gång till fast med reläet i satt :P

Tackar och återkommer med mer resultat imorgon
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw