- tis 09 feb 2010, 22:41
#377421
Hej!
Tredje problem på min 850 nu sen jag blev medlem här =). Känns så bra att man kan få släppa ut lite på detta forumet och få lite feedback och tips, än att stå och svära åt att det inte funkar och behöva åka på en massa dyra felsökningar.
ontopic då:
Start och färd har fungerat problemfritt under 8 månader nu sen jag väckte bilen från ett "koma" tillstånd efter en olycka med knäckt drivaxel. Då klyddade starten fast det var batteriet som felade då.
Var ute på ett äventyr igår och körde då Malmö - Osby tur & retur (ca. 244km). Startade och körde problemfritt hela vägen upp till osby utan att stanna och höll 90km/h (runt 2000rpm) till stora delar av färden. Stängde av bilen vid 2 tillfällen, ena då jag skulle hälsa på en polare och andra för att jag skulle in på netto och handla.
Starten och färden ifrån netto (osby) tillbaka till Malmö var även problemfri. Problemet börjar när jag väl stannat i Malmö (hemma hos mig) så lastar jag av och lämnar lite saker hemma för att sedan återgå till bilen och ta mig en sväng i Malmö.
Händelseförloppet:
*Startar problemfritt* *Gasar för att komma ut från snön* *Lägger i backen och gasar lite mindre i hopp om att få grepp om snön* *Motorstopp pga. för lite gaspådrag* ELLER pga av att något gav upp.
*Andra starten=känns som att det ska tända på och exakt när d ska kompa så lägger den av*
*Tredje starten=startmotorn bara drar runt och det låter som att den antingen inte får gnista eller bränsle*
Sedan detta hände igår har jag låtit bilen stå över natten och försökt starta igen (-4C i luften, men har aldrig haft problem med kallstarter) men den startar fortfarande inte.
Har varit med om motorstopp pga för lite gaspådrag men bilen startar alltid efter några sekunder igen. Första gången den verkligen lägger av nu. Med tanke på det och att detta är det första "riktiga" startproblemet har uppkommit sedan den rullades ut från fabriken -93 och kört runt 161.xxx km nu. Vilket betyder att de flesta tänd/bränslesystems delarna ej är bytta.
Vet att bränslepumpsreläet och tomgångsmotorn inkl. ventilen är bytt eftersom detta har hänt tidigare för ett par år sen.
Det som jag har kollat upp idag är om jag får fram bränsle. Började med att trycka på "däckventilen" som sitter på fuelrailen och d kommer inget förutom lite bensinångor. Sätter på tändningen och trycker, inte en enda droppe...
Jaha, tänkte jag och börja öppna upp bagaget och lyssnar efter något ljud som bränslepumpen ska ge ifrån sig under tändningen då den bygger upp bränsletrycket. Men inte ett enda ljud hör jag i bagaget (ovanför bensintanken).
Kan jag åtminstone utesluta att det är antingen relät eller pumpen som felar?
Nämnvärt är att jag har bytt bränslefilter också eftersom det satt en från -93 i somras -09 xD. Där är jag iallafall 100% på att jag riktade den åt rätt håll. Det hade ändå inte gått att köra med ett felvänt bränslefilter i 8 månader?
OM det är reläet eller pumpen, kan det bara lägga av sådär utan förvarning? Jag körde ju liksom ca 244km med 2 avstängningar och 3 starter för att sedan få motorstopp och inte kunna starta igen?
Kände även att gaspådraget var rätt "dött" under vissa perioder av färden som om bränslet/förbränningen inte fick någon respons av att spjället öppna sig. Kör även med ett insatsluftfilter i originalburken och som BORDE nämnas UTAN vevhusventilationen kopplad. (problem tidigare med gaser från oljestickan och har inte ordnat problemen så uteslöt att det var något övertryck i motorn, tänkte om ja låter vevhusgaserna ledas under bilen i det fria under lågtryck kanske kan få det värsta som kan hända att hålla i sig)
Såhär har jag iallafall kört sen i september och det verkar inte ställa till några problem förutom att bilen kanske dricker lite mer och är "piggare" om det inte är placebo-effekt.
Tackar för all hjälp detta forumet har gett mig och kommer att ge! :D får man hoppas iallafall
Proffset-pettsson kanske vet något om detta "fenomen"?
Med Vänliga Hälsningar
Tredje problem på min 850 nu sen jag blev medlem här =). Känns så bra att man kan få släppa ut lite på detta forumet och få lite feedback och tips, än att stå och svära åt att det inte funkar och behöva åka på en massa dyra felsökningar.
ontopic då:
Start och färd har fungerat problemfritt under 8 månader nu sen jag väckte bilen från ett "koma" tillstånd efter en olycka med knäckt drivaxel. Då klyddade starten fast det var batteriet som felade då.
Var ute på ett äventyr igår och körde då Malmö - Osby tur & retur (ca. 244km). Startade och körde problemfritt hela vägen upp till osby utan att stanna och höll 90km/h (runt 2000rpm) till stora delar av färden. Stängde av bilen vid 2 tillfällen, ena då jag skulle hälsa på en polare och andra för att jag skulle in på netto och handla.
Starten och färden ifrån netto (osby) tillbaka till Malmö var även problemfri. Problemet börjar när jag väl stannat i Malmö (hemma hos mig) så lastar jag av och lämnar lite saker hemma för att sedan återgå till bilen och ta mig en sväng i Malmö.
Händelseförloppet:
*Startar problemfritt* *Gasar för att komma ut från snön* *Lägger i backen och gasar lite mindre i hopp om att få grepp om snön* *Motorstopp pga. för lite gaspådrag* ELLER pga av att något gav upp.
*Andra starten=känns som att det ska tända på och exakt när d ska kompa så lägger den av*
*Tredje starten=startmotorn bara drar runt och det låter som att den antingen inte får gnista eller bränsle*
Sedan detta hände igår har jag låtit bilen stå över natten och försökt starta igen (-4C i luften, men har aldrig haft problem med kallstarter) men den startar fortfarande inte.
Har varit med om motorstopp pga för lite gaspådrag men bilen startar alltid efter några sekunder igen. Första gången den verkligen lägger av nu. Med tanke på det och att detta är det första "riktiga" startproblemet har uppkommit sedan den rullades ut från fabriken -93 och kört runt 161.xxx km nu. Vilket betyder att de flesta tänd/bränslesystems delarna ej är bytta.
Vet att bränslepumpsreläet och tomgångsmotorn inkl. ventilen är bytt eftersom detta har hänt tidigare för ett par år sen.
Det som jag har kollat upp idag är om jag får fram bränsle. Började med att trycka på "däckventilen" som sitter på fuelrailen och d kommer inget förutom lite bensinångor. Sätter på tändningen och trycker, inte en enda droppe...
Jaha, tänkte jag och börja öppna upp bagaget och lyssnar efter något ljud som bränslepumpen ska ge ifrån sig under tändningen då den bygger upp bränsletrycket. Men inte ett enda ljud hör jag i bagaget (ovanför bensintanken).
Kan jag åtminstone utesluta att det är antingen relät eller pumpen som felar?
Nämnvärt är att jag har bytt bränslefilter också eftersom det satt en från -93 i somras -09 xD. Där är jag iallafall 100% på att jag riktade den åt rätt håll. Det hade ändå inte gått att köra med ett felvänt bränslefilter i 8 månader?
OM det är reläet eller pumpen, kan det bara lägga av sådär utan förvarning? Jag körde ju liksom ca 244km med 2 avstängningar och 3 starter för att sedan få motorstopp och inte kunna starta igen?
Kände även att gaspådraget var rätt "dött" under vissa perioder av färden som om bränslet/förbränningen inte fick någon respons av att spjället öppna sig. Kör även med ett insatsluftfilter i originalburken och som BORDE nämnas UTAN vevhusventilationen kopplad. (problem tidigare med gaser från oljestickan och har inte ordnat problemen så uteslöt att det var något övertryck i motorn, tänkte om ja låter vevhusgaserna ledas under bilen i det fria under lågtryck kanske kan få det värsta som kan hända att hålla i sig)
Såhär har jag iallafall kört sen i september och det verkar inte ställa till några problem förutom att bilen kanske dricker lite mer och är "piggare" om det inte är placebo-effekt.
Tackar för all hjälp detta forumet har gett mig och kommer att ge! :D får man hoppas iallafall
Proffset-pettsson kanske vet något om detta "fenomen"?
Med Vänliga Hälsningar