Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vr4
Hej

Jag har bytt automatlåda i min V70 -00 2,4 och spolat lådan enligt volvos rekommendationer. men jag får ingen drivning på någon växel.

tömt lådan på oljan från pluggen
drog ur returslangen och kopplade på en genomskinlig slang ner i en uppsamlingstank
fyllt på ca 2liter
drog åt handbromsen och startat och och kört motorn på tomgång tills det kommer luft bubblor i retur slangen (tog nog max 4-5sec innan det kom bubblor)
fyllde på ca 2 liter
startade och lät gå på tomgång tills det kom bubblor igen (tog åxå ca 4-5sec)
stoppade tillbaka retur slangen
och fyllde på ytterligare ca 2 liter och körde motorn på tomgång genom alla växellägen i ca 5-6 sec på vardera läge
kollade av olje nivån och fyllde på ca 0,5 liter...

jag hör hur att lådan reagerar på växlarna men ingen tendens till drivning sker. likaså skårrar det i dreven, om jag lägger i P läget när motorn är i gång.

Vad gör jag för fel.....

Tacksam för svar.

Mvh/Fredric
Användarvisningsbild
av CarMan
du har bytt låda, är det en begagnad låda?
mär oljetrycke, det kan vara fel på måga saker i en begagnad låda
av vr4
CarMan skrev:du har bytt låda, är det en begagnad låda?
mär oljetrycke, det kan vara fel på måga saker i en begagnad låda

Japp. det är en begagnad låda från en 00:a som rullat 11.000mil, köpt på en bildemontering.

Vilket olje tryck ska det vara? och mäter man det i retur slangen?

Mvh/Fredric
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inte så enkelt att det är en drivaxel som inte är riktigt isatt eller har ramlat ur i inre knuten?
Användarvisningsbild
av CarMan
vi satt o diskuter på jobber härom dan angående bildemonteringar o motorer, hur kan dom alltid ha en motor som inte gått specielt många mil (kaske är dom lika bra på att alltid ha en växellåda med få mil)

oljetrycket har jag inte i huvet, men mäts via en av de 3 pluggarna i gaveln på växellådan.
en lpda som är sliten eler har havererar brukar sätta igen det interna oljefiltret (som inte går att byta) o då har man ett oljetryck som sjunker ju längre man har bilen igång. (om du startar bilen kall brukar den driva en kort stund för att sen tappa drivningen)

Du verkar ha gjort rätt när du bytte oljan, hur såg oljan ut & vart oljan tillslut som ny (den olja som ran ut i returen alltså)
av vr4
Sparkz skrev:Det är inte så enkelt att det är en drivaxel som inte är riktigt isatt eller har ramlat ur i inre knuten?
Axlarna sitter i som de ska och allt är återmonterat.

CarMan skrev:vi satt o diskuter på jobber härom dan angående bildemonteringar o motorer, hur kan dom alltid ha en motor som inte gått specielt många mil (kaske är dom lika bra på att alltid ha en växellåda med få mil)

oljetrycket har jag inte i huvet, men mäts via en av de 3 pluggarna i gaveln på växellådan.
en lpda som är sliten eler har havererar brukar sätta igen det interna oljefiltret (som inte går att byta) o då har man ett oljetryck som sjunker ju längre man har bilen igång. (om du startar bilen kall brukar den driva en kort stund för att sen tappa drivningen)

Du verkar ha gjort rätt när du bytte oljan, hur såg oljan ut & vart oljan tillslut som ny (den olja som ran ut i returen alltså)

He he.. nog kändes det som rena fyndet att hitta en låda som inte rullat så långt.... men vad vet man :roll:

Jag får kolla upp hur jag mäter trycket. men den driver inget även om den är kall eller varm... finns inte en tendens till att driva hjulen på någon av växelägerna.

Oljan var rätt fin som jag tappade ut från början. men jag spolade så pass att det bara kom vad jag kunde se ny olja.

Mvh/Fredric
Användarvisningsbild
av CarMan
du har alltså inte lossat den stora skruven uppe på lådan? ser det ut som nån annan lossat den nån gång? (det är typ 24 skalle eller nåt annat stort)
av vr4
CarMan skrev:du har alltså inte lossat den stora skruven uppe på lådan? ser det ut som nån annan lossat den nån gång? (det är typ 24 skalle eller nåt annat stort)

Fins det en stor skruv uppe på lådan som ska lossas, eller vad gör man med den? :???:

Mvh/Fredric
Användarvisningsbild
av CarMan
man ska inte lossa den, då lossar 3:ans bromsdand inne i lådan, du kan köpa dig en ny låda. ganska vanligt att forlk lossar den för att fylla på olja den vägen.
av vr4
CarMan skrev:man ska inte lossa den, då lossar 3:ans bromsdand inne i lådan, du kan köpa dig en ny låda. ganska vanligt att forlk lossar den för att fylla på olja den vägen.
Aha

såg bulten nu när jag var bort till garaget. det såg iof inte ut som den har varit loss nyligen iaf. men vad vet man vad som hänt innan jag köpte lådan.

Jag tackar så mycket för alla svar.

Mvh/Fredric
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]