Sida 1 av 3
Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 16:22
av sarajo
Har en V70, 98-års modell, 2.5t som gått 27500 mil.
Upptäckte att den var helt utan olja så jag fyllde på 4 liter. Efter 8 mil så visade oljestickan tomt.
Eftersom oljetryckslampan inte har tänts, och motorn låter OK antar jag att jag inte kört helt utan olja.
Märkte att om jag tar upp oljestickan så pyser det ut luft.
Vattnet i kylaren påverkas inte, så det finns inget läckage därifrån.
Hade den på verkstad och de konstaterade att oljan läcker ut via påfyllningslock och oljestickan.
De kontrollerade också att vevhusventilen var OK.
För att öppna toppen och felsöka behövde de närmare 5000kr, och då ingick ingen reparation.
Så de rekommenderade motorbyte som går på 25000kr (då ingår arbete, beg.motor, ny koppling, ny kamrem).
Hur skulle ni ha gjort? Jag gillar bilen och skulle gärna ha den kvar några år till, men 25000kr kanske är lite väl mycket att lägga på en så pass gammal bil.
Är det någon idé att öppna toppen och se vad det kan vara?
Har ni några förslag?
la till bilmodell i rubriken/Grammse
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 17:55
av Nexus
Hur kan de konstatera att vevhus vent är helt okej utan lyfta insuget?
Ta en titt på *pettsons* sida så ser du vad det innebör fixa vevhus vent
http://WWW.PETTSSON.COM
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 17:57
av Marlboroman
Med tanke på att det går i knappt 6 liter så har den ju gått i princip tom. Och bara för att lampan inte tänds så innebär det inte att lager och saker inte tagit skada. Lampan tänds bara om trycket blir för lågt, det vet ingent om flödet som är det viktiga i detta fall.
Steg 1 kan ju i nuläget vara att köpa en ny packning till oljepåfyllningslocket och en ny o-ring till oljestickan vilket tillsammans kostar under 50:- och tar mindre än 5 minuter att byta själv från och med att man öppnar huven.
Frågan är ju om de kollat alla kanaler med, det låter ju tveksamt. Ofta så glöms ju kanalen som gåt går neri tråget bort när vevhusventilationen kollas. Är den igensatt så får man plocka ner tråget och göra rent. Eftersom det pyser när du drar upp oljestickan så är det ju troligt att vevhusventilationen är igensatt.
Men att plocka av toppen för 5000 (varför dem nu vill göra det? ser nämligen ingen rimlig anledning till det) eller byta motor för 25000 är som åtgärder just nu enbart bortkastade pengar.
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 18:43
av CarMan
rengör vevhusventilationrn, hela vägen (kostar 10 papp) sen funkar det
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 19:48
av sidhabo
CarMan skrev:rengör vevhusventilationrn, hela vägen (kostar 10 papp) sen funkar det
Inte om man gör det själv väl :shock:
Volvo verkstans priset har jag ingen koll på :mrgreen:
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 20:25
av sarajo
Tackar! för de - i mina tycken - positiva inläggen.
Verkstaden menade på att kompressionen läckte ut i oljetråget.
Tror de föreslog att öppna toppen för att se om det var en kolvring el.dyl. Men de menade samtidigt att de inte renoverar motorer så det skulle väl inte ge så mycket...Men de menade att det ev. kunde räcka att byta toppen - men det var inget de rekommenderade, eftersom det inte var så troligt.
Jag betalade strax över 700kr för felsökningen. Vad de gjorde under den tiden var bl.a. att tvätta motorn och kontrollera varifrån det läckte. Kan de ha hunnit kontrollera vevhusventilationen ordentligt för det priset tror ni?
Och kan oljan läcka ut så snabbt vid ett sådant fel (4 liter på 8 mil)?
Jag hoppas fortfarande att motorn inte tagit skada pga oljebristen. Den låter och verkar lika stark som vanligt.
Jag läste på pettsson.com är att packboxarna kan flytta på sig pga det höga trycket. Hur mycket jobb innebär det? Och hur vet man om det hänt?
Mvh Sara
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 20:38
av sidhabo
Ok, 4 liter olja på 8 mil är ju jävligt mycket ....
Hur ser det ut när du gasar på där bak ?
Svarta rökmoln ?
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 20:41
av Rookkeer
sarajo skrev:
Jag läste på pettsson.com är att packboxarna kan flytta på sig pga det höga trycket. Hur mycket jobb innebär det? Och hur vet man om det hänt?
Mvh Sara
Det beror på vilka packningarna är, du måste nog köpa nya och byta dom, vart i svegie finns du?
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 21:42
av Marlboroman
sarajo skrev:Verkstaden menade på att kompressionen läckte ut i oljetråget.
Tror de föreslog att öppna toppen för att se om det var en kolvring el.dyl. Men de menade samtidigt att de inte renoverar motorer så det skulle väl inte ge så mycket...Men de menade att det ev. kunde räcka att byta toppen - men det var inget de rekommenderade, eftersom det inte var så troligt.
Jag betalade strax över 700kr för felsökningen. Vad de gjorde under den tiden var bl.a. att tvätta motorn och kontrollera varifrån det läckte. Kan de ha hunnit kontrollera vevhusventilationen ordentligt för det priset tror ni?
Och kan oljan läcka ut så snabbt vid ett sådant fel (4 liter på 8 mil)?
Jag läste på pettsson.com är att packboxarna kan flytta på sig pga det höga trycket. Hur mycket jobb innebär det? Och hur vet man om det hänt?
Att plocka av toppen för att kolla om det är en kolvring är en minst sagt udda väg att gå. En kompetent verkstad hade tagit ett kompressionprov istället vilket lär anses som det normala sättet. Skulle en kolvring ha fallerat så märks det på gången och den skulle ryka blått ut avgassystemet.
För att kolla vevhusventilationen riktigt lär man ta bort insug och oljeseparatorn vilket det inte låter som om dem har gjort. Och att kompressionen läker ner i vevhuset sker på alla motorer, det är bara graden av det som skiljer. alla tecken på att ventilatione är igensatt finsn och motorn verkar inte uppvisa några symptom på att det skulel vara kolvringarna.
Det lär ju vara ett rejält läckage för att det ska försvinna så mycket, men det är ju inte omöjligt. Och va gäller packboxarna så beror det på. Den främre är enkel att byta. Den bakre kräver att man plockar bort både växellåda och svänghjul för att kunna byta.
Re: Oljeläckage V70 2,5T-98
Postat: lör 23 jan 2010, 21:49
av CarMan
dom har ju kolat att det är fel på vevhusventilationen, bara det att dom är för inkompitetna för att förstå den "data" dom får ut av sina testar.
komp går ner i troget, ja om vevhusventilationen är igensatt, var ska "skiten" ta vägen
blåset från olje sticka, brukar var klockren fel på vevhusventilationen
oljan försvinner, brukar var klockrent vevhusventilatioen
men vist kan det vara andra saker, något man får kolla på plats, förslagsvis besöker du en verksta som kan just din motor!