Sida 1 av 3
Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 19:18
av vizze92
Hej Har en Volvo 850 2.5 SE Automat. Måste byta ABS Pump och Sekundärpump på den. Vill inte lämna in på verkstad skulle gå på 18000 för helt nya pumpar plus jobb. Känner att det är alldeles för dyrt. Så behöver hjälp med tre saker. Vart sitter ABS pumpen? och vart kan jag köpa en Sekundärpump begagnad och sedan vart även den pumpen sitter. Väldigt tacksam för svar.
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 19:42
av sidhabo
Vilken årsmodell ? Sitter under din behållare för bromsvätska. Till vänster, bakåt i motor-rummet.
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 19:58
av vizze92
Okej. Det är en -96
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 20:57
av ketto
för de första, vad var felkoderna?
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 21:03
av vizze92
Lämnade in bilen på verkstad och de fick fram att ABS lampan lyser PGA att ABS pumpen är trasig. Sen lyser motorelektroniklampan och där fick de fram att Sekundärpumpen var trasig. så måste fixa nya. Vägrar betala 18000 för två nya pumpar och arbete på det när det finns begagnat för mkt billigare summa.
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 21:17
av js1
Sekundärluftpumpen i sig tänder ingen motorlampa, det gör däremot reläet som styr den. Det är vanligt att reläet tar in vatten och ärgar sönder. Det går att "ersätta" med lämpligt motstånd som
lurar motordatorn och lampan slocknar. Det är kanske inte rätt väg men fullt möjligt. Finns trådar om det men dom får du själv leta reda på
Luftpumpen i sig kan också ta in vatten och paja. Den och reläet sitter under batterihyllan. Lyft bort batteriet och hyllan så sitter det långt där nere, pumpen är svart ca 20cm i diameter och 20cm lång, reläet är grått och ca 3x5x7cm
Ovanför kylaren sitter en magnetventil som öppnar vakum till en tunn, hård lila slang som löper förbi motorn till klockan
ovanför avgasgrenröret. Den klockan öppnar då så att luften från luftpumpen kan blåsa ut i avgasgrenröret. Du bör kolla så den lila slangen inte är igensatt och att vakumklockan också funkar som den ska om du ger dig på att reparera systemet.
Tror pumpar är lite hårdvaluta på skroten men nån bör det väl gå att hitta. kolla bildelsbasen eller nåt.
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 21:54
av vizze92
Ok tack får Testa det ihelgen.
Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 22:15
av ketto
jo, men vad var själva koden? Nyfiken på den!

Re: Volvo 850 problem
Postat: ons 20 jan 2010, 22:17
av vizze92
Har inte koden. Vissa verkstäder säger ju inte felkoderna ibland genom telefon. hänt mig 2 ggr :) Ska hämta bilen från verkstaden imorrn så ska fråga då.
Re: Volvo 850 problem
Postat: tor 21 jan 2010, 07:43
av sthlm
Om det nu är luftpumpen som är kass så fixar du detta problem lätt själv om du har
Fenix motorstyrning (10Ventier, B5252S)
Funkar tydligen inte om du har Motronic då detta system kräver någon utökad diagnos av sekundärluftsystemet.
Kostnad 9:- för motståndet :D
Nedan en sönderfrusen luftpump
En bild på reläet
Det mesta av innehållet ärgat bort
Rensa ditt relä och ersätt med ett motstånd mellan anslutningarna 1 och 30 (se kopplingschemat på relähuset)
