Sida 1 av 2
För mycket bränsle
Postat: ons 20 jan 2010, 19:03
av Elvis73
Har en V70 2.5L 20V - 98 25300 mil som är lite sjuk.
Motor:B5254s Bränsleinsprutningssystem motronic 4.4
Frugan blev stående ut med vägen efter att bilen börjat hosta o hacka för att sedan stanna.
Funderade först på ispropp i bränslefiltret så det bytte jag,men när jag startade motorn så gick den som en påse skit (tomgångsvarv pendlande 300-900 varv ca).
Tryckte på gasen och den svarade rätt normalt till en början och rök gråsvart bensinstinkande avgaser.
Vid försök att hålla konstant varvtal t.e.x 2000 rpm så pendlar den kraftigt (700-3000 rpm)
När temperaturen börjar gå upp så går motorn sämre för att till sist stanna.
Några idéer någon? (lambdalampan lyser oxå naturligtvis) har ej kollat felkoder än.
Re: För mycket bränsle
Postat: ons 20 jan 2010, 19:39
av sidhabo
Felkoder gör det lättare att felsöka ... Kan ju vara ett otal orsaker till ditt problem.
Har du kollat runt i motor-rummet efter lösa sladdar / slangar ?
Eller konstiga ljud när motorn snurrar.
Re: För mycket bränsle
Postat: ons 20 jan 2010, 21:49
av Elvis73
Inga lösa sladdar eller slangar.
skruvade ner vevhusventilationen idag,mycke klägg där + en dålig slang men det borde inte orsakat problemet
eftersom bilen har gått som en klocka dom 12000 mil jag har kört innan.
Appropå konstiga ljud så låter alla motorer konstigt när den inte går på alla cylindrar :)
Re: För mycket bränsle
Postat: tor 21 jan 2010, 21:06
av Elvis73
Elvis73 skrev:Har en V70 2.5L 20V - 98 25300 mil som är lite sjuk.
Motor:B5254s Bränsleinsprutningssystem motronic 4.4
Frugan blev stående ut med vägen efter att bilen börjat hosta o hacka för att sedan stanna.
Funderade först på ispropp i bränslefiltret så det bytte jag,men när jag startade motorn så gick den som en påse skit (tomgångsvarv pendlande 300-900 varv ca).
Tryckte på gasen och den svarade rätt normalt till en början och rök gråsvart bensinstinkande avgaser.
Vid försök att hålla konstant varvtal t.e.x 2000 rpm så pendlar den kraftigt (700-3000 rpm)
När temperaturen börjar gå upp så går motorn sämre för att till sist stanna.
Några idéer någon? (lambdalampan lyser oxå naturligtvis) har ej kollat felkoder än.
Någon som vet om/var det sitter bränsletrycksregulator i motronic 4.4 systemet? och vart tar returbränslet vägen? Hittar bara tillbränsleledningen som går in i fuelrailen men det finns ju ingen returledning därifrån?+?
Re: För mycket bränsle
Postat: sön 24 jan 2010, 20:20
av ~Kalle~
Från fuelrailen går returledningen alldeles brevid tillbränsleledningen
/Kalle
Re: För mycket bränsle
Postat: sön 24 jan 2010, 20:49
av *pettson*
Elvis73 skrev:Elvis73 skrev:Har en V70 2.5L 20V - 98 25300 mil som är lite sjuk.
Motor:B5254s Bränsleinsprutningssystem motronic 4.4
Frugan blev stående ut med vägen efter att bilen börjat hosta o hacka för att sedan stanna.
Funderade först på ispropp i bränslefiltret så det bytte jag,men när jag startade motorn så gick den som en påse skit (tomgångsvarv pendlande 300-900 varv ca).
Tryckte på gasen och den svarade rätt normalt till en början och rök gråsvart bensinstinkande avgaser.
Vid försök att hålla konstant varvtal t.e.x 2000 rpm så pendlar den kraftigt (700-3000 rpm)
När temperaturen börjar gå upp så går motorn sämre för att till sist stanna.
Några idéer någon? (lambdalampan lyser oxå naturligtvis) har ej kollat felkoder än.
Någon som vet om/var det sitter bränsletrycksregulator i motronic 4.4 systemet? och vart tar returbränslet vägen? Hittar bara tillbränsleledningen som går in i fuelrailen men det finns ju ingen returledning därifrån?+?
Returlös fuelrail får exakt rätt bränslemängd genom att tryckregleringen sker redan i pumpen. Överskottsbränsle flödar ut redan i tanken.
Re: För mycket bränsle
Postat: mån 25 jan 2010, 21:56
av Elvis73
Hej! Tack för svaren men har kollat felkoderna nu och får p0103 -förslag?
Re: För mycket bränsle
Postat: tis 26 jan 2010, 10:31
av *pettson*
Elvis73 skrev:Hej! Tack för svaren men har kollat felkoderna nu och får p0103 -förslag?
P0103 heter EFI-121 på volvospråk. Det i sin tur betyder att du har problem med din massmätare. Du har för hög signal ifrån massmätaren.
Re: För mycket bränsle
Postat: tis 26 jan 2010, 18:14
av sidhabo
*pettson* skrev:
P0103 heter EFI-121 på volvospråk. Det i sin tur betyder att du har problem med din massmätare. Du har för hög signal ifrån massmätaren.
Är P0103 nån slags standard ? Finns det nån översättningstabell till "vanliga" feldkoder ?
Re: För mycket bränsle
Postat: tis 26 jan 2010, 20:50
av *pettson*
sidhabo skrev:*pettson* skrev:
P0103 heter EFI-121 på volvospråk. Det i sin tur betyder att du har problem med din massmätare. Du har för hög signal ifrån massmätaren.
Är P0103 nån slags standard ? Finns det nån översättningstabell till "vanliga" feldkoder ?
Ja det är Iso standardkod. Det finns en översättning till *volvo* kod. Det finns även översättningar till alla andra bilmärken hos resp, bilmärke. Men med kodläsaren brukar det följa ett program eller annan dokumentation som berättar vad koden/koderna betyder.