Sida 1 av 1
Koppla ur LMM Volvo s70 2.5T -99
Postat: tis 19 jan 2010, 08:43
av kauf
Tjena!
Jag misstänker att min LMM strular och tänkte koppla ur kontakten till denna. Är dock något förvirrad.
Vart sitter kontakten? Måste man öppna/skruva upp något för att komma åt kontakten?
Det sitter en kontakt lätt tillgänglig precis vid luftfilterboxen men jag har fått höra att detta är till insugsluft temp givare och inte LMM?
Re: Koppla ur LMM Volvo s70 2.5T -99
Postat: tis 19 jan 2010, 11:43
av Phantom
Välkommen till forumet!
Alla bilar har inte LMM, utan en del har tempgivare. Men då du kör turbo så misstänker jag att du har en LMM och den sitter precis efter luftfilterburken och det är den kontakten du ser där. (Jag kan ha fel, men då är det säkert någon som rättar mig) Man behöver inte skruva för att komma åt den alltså.
Har du kontrollerat om du har några felkoder lagrade i bilen? Lyser någon varningslampa för dig?
Kopplar du ur din LMM kommer bilen att gå in i nödläge och felkod kommer att registreras och en lampa tänds i instrumentet(om det inte redan lyser en där). Bilen går med lägre prestanda men så pass att du ska kunna köra den tills problemet är åtgärdat. Du borde kunna köra den utan LMM men det kan resultera i skador på caten under längre tid om det inte åtgärdas.
Vad har du för symptom som gör att du misstänker din LMM? Går bilen över huvud taget? Det finns lite fler orsaker som kan göra att bilen inte går som den ska, och en LMM är inte gratis att byta utan en riktig felsökning är nog att föredra.
Re: Koppla ur LMM Volvo s70 2.5T -99
Postat: tis 19 jan 2010, 13:08
av kauf
Jag har kört runt med felkod på luftmassemätaren i ca 1 år och bilen har gått hur bra som helst. Men då hände det. Först märker jag att bilen känns lite orkeslös när jag skulle göra en omkörning på motorvägen. Trycker ned gasen men det händer inte så mkt. Nåväl. När jag kör bilen nästa gång är den riktigt svårstartad och tomgången är mkt låg och ojämn. Bilen är HELT kraftlös och jag kommer ut ifrån parkeringen med några tjuvstopp. Går knappt att köra hem men på motorväg kommer jag upp i 80 kmh men minsta uppförsbacke gör att jag tappar fart. Automatlådan får dessutom spel och vet inte riktigt hur den ska växla när kraften kommer mycket ojämt. Dagen efter startar inte bilen i huvudtaget. Startmotorn går men inte minsta tendens till att vilja starta.
Har läst diverse på nätet som talar om att gasspjället kan vara kass men jag hoppas verkligen på att det är LMM som slutligen gått sönder helt (då detta är en billigare historia att byta).
Så, därför ville jag idag koppla ur LMM och se om bilen startade. När startmotorn drog igång lät det faktiskt som att bilen började hosta lite jämfört med innan då allt var helt dött. Såklart så dog startbatteriet nästan direkt så nu är det på laddning och ska prova igen senare.
Re: Koppla ur LMM Volvo s70 2.5T -99
Postat: tis 19 jan 2010, 14:29
av Phantom
Om felet med orkeslöshet kom nu med kylan så ska du nog titta på dessa sidor:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=49437
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=49241
Det kan vara så att du lider av en frusen ic.
Vad heter felkoden du har, inte själva tolkningen?
Re: Koppla ur LMM Volvo s70 2.5T -99
Postat: tis 19 jan 2010, 15:49
av kauf
Har tyvärr inte den exakta felkoden. Fick höra på verkstaden att det var felkod luftmassemätare.
Ja frusen IC låter intressant. Det började nämligen med att batteriet dog när kylan smällde till (runt -17) och då blev bilen stående i 2-3 dagar medans det var så jävla kallt. Sen när jag stoppade tillbaka batteriet och skulle använda bilen igen så hade den tidigare beskrivna symtom.
Re: Koppla ur LMM Volvo s70 2.5T -99
Postat: tor 21 jan 2010, 22:32
av Sparkz
Tät IC skulle nog kunna sätta felkod på massemätaren... Sen händer det att slangklämman på den nedre slangen på IC:n rostar sönder så slangen lossar, ta en titt där nere också.