Sida 1 av 1
Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Postat: mån 18 jan 2010, 22:15
av magge
Hej, har en 850 GLT -95 med motorkod B5254S.
Undrar om felkoden 1-1-3 enbart har att göra med lambdasonden?
Om man måste byta den vilken ska man ha( det finns en del att välja på i Skruvat.se)?
Tomgångsmotorn kärvar ibland, den lägger sig ibland på c:a 1400 varv.
Tänkte om motorn får onödigt mycket soppa så kanske lambdasonden gör att det visar 1-1-3 ?
Re: Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Postat: tis 19 jan 2010, 11:12
av TISA
Hej,
för LH 3.2 så innebär felkod 113 att bränslemängdsanpassningen är för mager vid dellast.
en av orsakerna till denna felkod kan vara som du säger, lambdasonden, det du ska ha är en uppvärmd sond. för att vara helt säker på att du får rätt så kolla antalet kablar och färger, plus att det måste vara en uppvärmd sond, (dessa ska förresten alltid kontrollmätas med varmkörd motor)
men även Insugsläckor, för lågt bränsletryck, Luftmassemätaren, eller ledningarna till dessa. kan sätta felkod 1-1-3.
hoppas att det hjälper lite.
lycka till
Re: Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Postat: ons 20 jan 2010, 07:51
av magge
Tack TISA för ditt svar.
Luftmassemätaren har jag nyligen bytt så den är det visst inte.
Får kolla upp slangar & kablage om jag hittar något där.
Undrar lite om * Uppvärmd sond....är det någon speciell sond?
* Vad jag förstår så finns det sonder som ska ha ett mätvärde på 1v, andra på 5v.
Vilket värde ska det vara till min?
* Dom säljer på biltema 2st olika sonder; en "bredbandsond" (titanium) en universalsond
som ger 1-5v & en "smalbandsond" som ger 0,1-1,0v.
Om färgerna & antalet kablar stämmer med min kan jag använda någon av dom?
Re: Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Postat: ons 20 jan 2010, 09:29
av TISA
Den uppvärmda sonden har ett inbyggt värme element som hettar upp lambda sonden så att den kommer upp i arbetstempratur snabbare. det stämmer bra att det finns två olika volt områden, LH 3.2 ska ha "smalbands lambda med volt tal mellan 0.1-1.0V, den andra sonden som ligger mellan 1-5 volt hittar du bla på 10 ventilsmotorn med Fenix motorstyrning.
nu skulle jag personligen inte handla lambda från biltema, men måste du så bör du ta den sk smalbandslambdan.
4 kablar: Svart, Grå, Vit och Vit
värt att notera: lambdasonden behöver friskluft som referens till syrehalten i avgaserna, denna friskluft får den via kabeln som går till sonden, därför är det viktigt att se till att man inte trycker ihop eller på annat sätt skadar kablaget till sonden, som luftflödet stryps så ger lamdan fel värde.
Re: Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Postat: ons 27 jan 2010, 11:30
av magge
Tack för den informationen. Mycket "matnyttigt".
Handlade en lambdasond från Biltema, dom hade en som passade min modell utan att behöva skarva :D .
Bytte ( lite kopparpasta på den nya) & läste felkod och nollade. Tomgången har blivit jämn, dock ska jag nog byta tomgångsmotorn, den vill varva till när jag ska växla & ibland vill tomgången vara hög. Har försökt rengöra den men felen kommer tillbaka efter ett tag. Nu hoppas jag peppar peppar att det var lambdasonden det var fel på så jag slipper se diagnostiklampan lysa på ett bra tag. Tack för hjälpen.
Re: Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Postat: tor 28 jan 2010, 14:41
av magge
Nehej, var ute och körde igår och tomgången började gå ojämnt. Efter ett par mil började diagnostiklampan lysa igen.
Kollade felkoderna idag; A2 : 1-1-3 A6 : 3-1-4 . Nollade koderna så kontrollampan slocknade men det står nog inte på förrän den börjar lysa igen.
A6 : 3-1-4 står ju för att "kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig".
Är det läge att byta givaren?
Om den är kass, har det inverkan på att jag även får felkod 1-1-3 från A2???
Om nu signalen är "felaktig" vad kan det då vara?
Det som är bytt på sistone är Luftmassemätaren, tändstift, rotor, fördelarlock & lambdasond.