lassefr skrev:hej igen!!Informationen jag fick från volvo var att vid fuktigt eller regnigt väder räcker det att fukt träffar givare och det finns en hel del till elektroniken så kan lampan tändas!skulle man få problem med att bilen går illa så är det ett tecken att någon givare har pajat!Går bilen ok så är det bara att koppla bort batteriet en halvtimma så nollas lampan!Var i september i Österrike och det regnade en hel del och halvägs ner i Tyskland tändes min lampa !jag ringde volvo och via deras råd så kunde jag nolla lampan!Bilen gick kanonbra fast lampan lös!!!Så det var via fukt som min lampa hade tänts!!!
Aha.. se där ja.. att lyfta på huven och läsa ur felkod/er som du har möjlighet att göra på din 93:A var inte nåt råd du fick? Inte heller att nollställa felkoden/koderna via ditt diagnosuttag under huven? Menar om du läst ur vilken kod det var så visste du ju vad som skulle misstänkas så att säga.
Du har runt 30 koder som kan tända din miljölampa inklusive om man har en automatlåda som slirar till. (växellådan tänder miljölampan då).
Så nästa tips är att du läser i guiden här hur man läser ur felkoderna ur din bil. Inga verktyg behövs. Antecknar dom nästa gång och antingen läser i listan eller återkommer med kodnumren så slipper du kanske efter åtgärd att lampan tänds nästa gång det regnar.