Sida 1 av 5

J-vla 850 (Startar inte)

Postat: tor 07 jan 2010, 17:03
av killemall83
Köpte en 850 Glt 96 för ett par månader sen...rullat som en dröm! vilken bil har ja tänkt...men nu:(
Blev ju som sagt kallt för ett tag sedan..rejält kallt!...bilen stog då i 3-4 dar..sen var det som fördömt att få igång den....malde ur batteriet med engång...var ju kallt som sagt...iallafall laddat och prövat mer..mal o mal..med botten gas o ingen gas..näää vill inte, låter som den håller på och gå igång..men näää.. prövat flera gånger...inge resultat..
Har köpt nya stift...malt mer fast utan resultat....Hält i K-sprit..vet att de inte ska behövas men...inge resultat för det. I med mer bränsle...mal o mal fast utan resultat... var någon som sa åt mig att kolla "ventilen" på fuelrailen..blev en liten dusch sen inget mer...
Känns som de kanske inte är någon gnista..fast låter som bilen "slår" lite så att säga , som den är på väg..har också provat med startgas i insuget till luftrenaren men händer inget mer fördet...
Någon som har något bra tips i kylan till en som inte är så jätte kunnig.
Kan de ha blivit kondens o is i fördelaren eller något sånt?
Hjälp..beroende av min bil!

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 18:20
av taxi
låter ju som min bil! berätta gärna hur du gjorde för att få igång den!(om du lyckas?)

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 18:37
av *pettson*
Apropå.. innan du gör nåt.. du har checkat så din startnyckel fungerar? Du har startspärr på bilen. Det räcker om du vrider på tändningen så ska du höra hur bränslepumpen slår till. Kan nyckel eller antennringen vara problemet.
Om pumpen går..
Plocka väck din startmotor, smörj upp den i lager och växellåda. Rengör jordande ytor och där sladdarna ska sitta, återmontera. Sen kan du förmodligen starta din bil. Alternativet är troligen en ny startmotor. Den går helt enkelt för trögt. Du har ingen gnista eftersom systemspänningen till styrdonet hämtas på 12v anslutningen på startmotorn. När startmotorn går för tungt sjunker spänningen som en sten därnere och vips stängs styrdonet av vid startförsök.

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:13
av killemall83
Hm...ingen startspärr på min bil tror ja...en helt vanlig bilnyckel e de...inga krusiduller på den...å det låter som bränslepumpen funkar som de ska....fast med startmotorn låter de som du har lite rätt faktiskt verkar inte va riktigt den rätta speeden på den som när de varit milt...kan de gå att dra igång bilen tro...? el är det ingen ide att prova

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:24
av ~Kalle~
Alla Volvo från 1996 och framåt har startspärr som standard.

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:27
av sidhabo
Men snurrade den runt i ok fart när du laddat batteriet ?

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:30
av killemall83
1: Mm ja inte riktig full speed faktiskt..men så är det kallt ute också och har varit förjävligt kallt



2:Hm...så hur ser man då de om nyckeln ser helt vanlig ut...kanske de är omgjort av den förra ägaren montro..eller ser de ut så kanske...så hur vet man då om startspärren är deaktiverad eller på...?

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:36
av sidhabo
Jag hade liknande problem nu när det blev kallt. Visade sig att jag har nåt problem med innerbelysningen (av och till). Den släcker inte när jag låser bilen. Så batteriet drog ur en del över natten. Blev ju mera märkbart när bilen stått några dagar .... En natt verkade den klara, men inte flera.
Fast när du ha nyladdat batteri borde det ju inte vara det problemet ...

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:39
av sidhabo
Hur kallt har du ?

Re: J-vla 850

Postat: tor 07 jan 2010, 19:41
av ~Kalle~
Här kan du se hur nyckeln ser ut med och utan startspärr
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... sp%C3%A4rr