Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Hejsan!
Har en lite fråga ang. att jag täntke byta stab.stagen till min 850 glt. Täntke höra om de är bäst att hissa upp bilen då man byter? alltså om de är någon belstning på dem. eller om man kan göra de fast hjulet står i backen?
Hoppas på något tips.
Mvh Richard
Användarvisningsbild
av ketto
enklast är ju att ha bilen upphissad!
Ställ den på pallbockar!
Domkraften kan va bra och ha när man lyfter länkarmen lite grann!
Dom brukar sitta rätt så bra, så har du otur, har du att göra ett tag me staget/stagen! :D
Användarvisningsbild
av CarMan
du har en kräng hämare fram i varje ände av denna sätter man et kränghämarstag (det du kallar stabeleseringsstag) stagens uppgift är att föra över kraften från kränghämmaren till fjäderbenet.
kräng hämmaren sitter föst i bilen med gummibustningar & om bilens båda framhjul är upphissade bryter det lite i bustningen, men inte så mycke så det är inga problem at byta staget på det viset & det borde gå lika enkelt att byta med båda hjulen på backen också, men det har jag inte provat.

men om du hissar bilen på ena sidan, så bara ettframhjul är i luften så blir det stor, mycket stor belastning på kränghämmaren & kränghämarstagen så då kan du inte byta dom.

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]