Sida 1 av 3
850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: fre 01 jan 2010, 19:16
av Råstedt
Hej, ny här på forumet och nu behöver jag goda råd, en kompis har en 850 2,5l 10 ventiler -95 motorkod: B5252S som dör efter ca 10 min gång, har försökt hitta felet nu under flera dagar men utan resultat. Idag så prova jag att direkt som jag starta så tog jag upp varvena till ca 3000 och höll det under den stunden som den gick, under som sista 3 minuterna så börja den småhosta och gjorde man snabba gaspådrag då så böa den och baktände men steg man sakta på gasen så varvar den hela vägen ut och sen till slut så dör den totalt och fösöker man få igång den då så baktänder den bara men lämnar man den ett dygn så startar den igen och går som ingenting skulle ha hänt, dock bara för 10 min så händer det samma sak igen.
Bör tilläggas att den under ca 2 års tid har kunnat dö när man kör men en 5 min paus har då räckt till för att den ska starta och gå i några veckor innan den stannat igen.
Saker som är gjorda, bytta:
Nya tändstift
Nytt bränslefilter
Bränslereläet lött
Alla givare testade enligt autodatas uppgifter
Inga felkoder
Alla råd tags emot med öppna armar för ja blir snart lite deppad på bilen :evil:
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: fre 01 jan 2010, 19:27
av ~Kalle~
Kanske dags att byta tändkablar efter alla dessa år som de suttit där? :???:
/Kalle
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: fre 01 jan 2010, 19:34
av Råstedt
Skulle kanske vara en ide jo men jag tror inte att det är där som felet är eftersom bilen går som den ska i 10 min innan den dör
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: fre 01 jan 2010, 19:46
av *pettson*
Sånt vanligt som att kontrollera alla slangar är gjort? Menar eftersom du har MAP sensor.
Plus att du har koll på att inga felkoder förekommer..
bränslepumpsreläet är kontrollerat?
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: fre 01 jan 2010, 21:01
av Råstedt
Slangarna e kollade med startgas, inga felkoder, bränslepumpsreläet så är nylött, där var några punkter som hade spruckit men ingen förbättring.
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: lör 02 jan 2010, 14:27
av Folke89
Kan det vara något jävelskap med bränslepumpen då? Hur är bränsletrycket när den börjar krångla?
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: lör 02 jan 2010, 14:30
av Folke89
Kan det vara något jävelskap med bränslepumpen då? Hur är bränsletrycket när den börjar krångla?
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: lör 02 jan 2010, 15:05
av Råstedt
Bränsletrycket har ja faktiskt inte kollat för ja har inte hunnit skaffa mätare för det men det ska nog kollas inom dom närmsta dagarna, inte direkt kul att skruva nu när bilen står ute i en snödriva och det är minus 20 grader :D
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: lör 02 jan 2010, 15:19
av Marlboroman
När vi är inne på relän: huvudreläet kanske? Sitter ovanför kylaren och kan ju vara tänkbart att det strular då det blir varmt vartefter kylvattnet blir varmt.
Re: 850 dör efter 10 min, livlös minst 24h efter
Postat: lör 02 jan 2010, 19:04
av Råstedt
Inte helt omöjligt det heller, tempmätaren hinner inte stiga mer än halvvägs till normal temperatur innan bilen stannar. Ska kolla reläet imorgon.