Sida 1 av 1

Hjulinställning vid stötdämparbyte fram?

Postat: ons 14 dec 2005, 15:27
av Krutov
Tänkte byta stötdämpare (Koni gul fjäderben) och fjäder i fram på en S70.

Behöver man kolla Cambervinkeln efteråt om man är noggran.
Skall finnas en justerskruv men jag hittar ingen eller justeras Cambervinken mellan fjäderben och hjulspindel.

Postat: ons 14 dec 2005, 21:04
av Falcken
Ja jag tror att du måste göra en hjulintällning, tyvärr vet jag inte hur man gör. Risk för att du äter däck om vinklarna ändras.

Postat: ons 14 dec 2005, 22:52
av Burken
sånt lämnar du in för att göra...

Postat: tor 15 dec 2005, 12:07
av Sparkz
Camber ska vara 0º +/-1º. Ganska stora toleranser enligt boken alltså.
1º blir runt 6mm på fälgkanten om du mäter med vattenpass, så det går att mäta ganska exakt. Se till att golvet är i våg bara.

Toe-in är det viktiga om du rör något i framvagnen.

Postat: tor 15 dec 2005, 12:48
av Krutov
Strålande, tackar

Nu får man lite nytta av Hultafors passet för 2000:-

Postat: lör 17 dec 2005, 13:41
av Lala
Ett gott råd är att få det gjort hos en verkstad, får du inte det exakt så blir det dyrare med 2 nya däck än att betala för hjulinställningen.

Re: Hjulinställning vid stötdämparbyte fram?

Postat: ons 28 dec 2005, 14:03
av *pettson*
Krutov skrev:Tänkte byta stötdämpare (Koni gul fjäderben) och fjäder i fram på en S70.

Behöver man kolla Cambervinkeln efteråt om man är noggran.
Skall finnas en justerskruv men jag hittar ingen eller justeras Cambervinken mellan fjäderben och hjulspindel.
du kan inte ställa cambern själv med annat än en modifierings sats från volvo.. den ger dej 3 graders svängrum på cambern..
Har man inte den så kan du på sin höjd ställa nån tiondels grad på cambern med hjälp av glappet som kan finnas genom bulthålen..
i övringt kanske du byter höjd på bilen då är det mera angeläget med TOE vinklarna.. :wink: