Sida 1 av 1

850 glt -97 toppackning/vevhusventilation

Postat: lör 19 dec 2009, 15:46
av taxi
Hej igen och god jul på er! Har hittat lite mer på bilen nu...

Hittade senap/majonäs på oljestickan härom dagen som har uppkommit ganska plötsligt, just då hade jag kört ut från varmgarage hemma och ställt den ute på jobbet där den fick svalna till 8 minus, sen in i garaget på jobbet för annat krångel på bilen, det kanske är att be om kondensvatten?

Tror jag har uteslutit topplockspackning, oförändrad oljenivå och vattenytan i expansionskärlet är spegelblankt vid kallstart (i garage, så 18 plusgraders kallstart..)

Efter varmkörning försvann sludgen men har lite vevhusgaser som kommer ut från oljestickshålet, fast motorn går bra fortfarande så jag tänkte ta en tur mellan skultuna och arboga imorn sen till östhammar på måndag, eller bör jag rengöra vevhusventen först? ganska stort jobb för mig, därför vill jag testa några långkörningar först eftersom det inte verkar vara helt täppt, om nu inte någon avråder mig (antar att jag riskerar packning mellan motor/växellåda)

Så, kan jag ha sönder nåt viktigt imorn med lite övertryck i motorn eller tror nån att det kan hjälpa med långkörning? kan tillägga att den inte läckt olja nånstans än.

Tack på förhand! Mvh Danne

Re: 850 glt -97 toppackning/vevhusventilation

Postat: lör 19 dec 2009, 16:43
av wexe
Om du ska köra eller inte köra får du nog avgöra själv :p jag hadde kört endå om jag inte sett några tydliga tendeser på att motorn mår dåligt och inte känns okej att köra med..

Re: 850 glt -97 toppackning/vevhusventilation

Postat: lör 19 dec 2009, 17:15
av *pettson*
Om du får ut vevhusgas tydligt vid oljestickan så verkar ju vevhusventen vara täppt. Jag hade inte kört nån långsträcka. Jag hade rengjort venten först.

Re: 850 glt -97 toppackning/vevhusventilation

Postat: lör 19 dec 2009, 21:29
av taxi
Tack för tipsen, wexe och pettson! Har redan inhandlat insugspackning utifall att... får se om jag klarar mig utan nya slangar dock