Sida 1 av 1

Skum Sekundärluftventil/Backventil till Luftpump

Postat: ons 16 dec 2009, 14:37
av zäta
Hej jag har problem med min V-70 GLT 98 med 5254S motor
Lampan för motorstörning lyser och jag har läst ut felkoderna
och fått fram att det är något fel på luftpumpen eller sekundärluftventilen
till avgasreningen,
Luftpumpen fungerar och jag tycker att den är OK.

Men sekundärluftventilen även kallad backventil är lite skum.
Sekundärluftventilen är den vid den röda pilen på bilden

Bild

Jag har haft loss hela ventilen och gjort ren den (den var inte speciellt smutsig)men när
man blåser genom den när den är lös så går det alltid att blåsa genom den men när man sätter sug i den lilla
slangen öppnar den mycket mer.
Jag undrar om dem skall vara helt tät tills det blir sug i sugledningen vid den gula pilen.

Någon som vet???

Jag behöver vet om den är kass då en ny sån kostar massor,,,,,och jag har ingen lust att
köpa en i onödan.

Re: Skum Sekundärluftventil/Backventil till Luftpump

Postat: ons 16 dec 2009, 16:45
av silver08
EGR ventilen ska bara vara öppen vid dellast vad jag vet och styrs av
en liten metallklump på relähyllan ovanför kylfläkten.

Är ingen expert på EGR-systemet så kanske någon med mer erfarenhet
som kan svara?

Har däremot en relaterad fråga, när jag suger i den lila slangen på min så
smakar det avgaser i munnen och den verkar inte hålla vacuum som det är
tänkt?

Hur ska det egentligen vara och hur vanligt är det att den börjar läcka
internt. Går den att göra rent och få den att fungera igen eller är det
bara att köpa ny??

Har nämligen problem med att bilen bluddrar om jag gasar till på neutralen
och sen släpper gasen. Bluddrar i avgassystemet. Inte hittat något ställe
där det läcker tjyvluft, sprayat med startgas utan resultat.

Re: Skum Sekundärluftventil/Backventil till Luftpump

Postat: mån 24 mar 2014, 19:02
av bmwslangen
@zäta : Hur gick det med felkoderna rörande det sekundära luftsystemet?

Det som pilarna pekar på är inte EGR (Exhaust-Gas Recirculation), det där är komponenter som tillhör det sekundära luftsystemet. Enda uppgiften som det sekundära luftsystemet har är att vid start av kall motor pumpa in luft i avgaserna för att förbränna HC- och CO-gaser som det finns exta mycket utav vid kallstart. Denna process genererar även värme vilket påskyndar uppvärmningen av katalysatorn och på så sätt gör att bilen snabbare går in i closed loop (dvs använder syresensorn för att övervaka resultatet av och justera luft/bränsle-blandningen).

Re: Skum Sekundärluftventil/Backventil till Luftpump

Postat: tor 27 mar 2014, 00:44
av Henke3
den skall vara helt tät tills du lägger vacuum på i den lilla slanganslutningen
bara att byta