Sida 1 av 3

Svårstartad v70, kall

Postat: ons 16 dec 2009, 09:54
av kaffe_koppen
2,4t awd -99
Hallå.
Nu när det är runt nollan o kallare är volvon väldigt svårstartad, man får sitta o nöta i kanske 5-6 sekunder innan det startar och då känns det att den missar något ögonblick precis efter. Sen när den är igång ordentligt går den hur bra som helst.
Jag har nyligen bytt koppling och packbox, då hade jag bort vevaxelgivaren, kan den ha kommit tillbaka fel?
mvh

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: ons 16 dec 2009, 17:26
av *pettson*
Nej du kan inte sätta tillbaka den fel. Däremot kanske det är dags att kontrollera tänddelar?

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: tor 17 dec 2009, 06:42
av Stylingbruden
Kanske batteriet som inte tål kylan?
Jag har samma problem med min (855 -96) och jag har precis beställt ett nytt batteri till henne.

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: tor 17 dec 2009, 21:26
av kaffe_koppen
Har spretans nytt batteri och visst märks det stor skillnad på hur fort startmotorn snurrar, den laddar också upp batteriet mycket snabbare. :wink:
Jag kollade motortempgivaren i dag (den vid termostathuset) den visa på 2,08 kilo ohm och då var motorn riktigt kall från början och sedan körd ca 2 minuter. Är det ett normalt motstånd?

Jag har märkt att när jag försöker starta så verkar den inte tända till ett dugg vad jag kan märka, men när jag samtidigt trycker gasen i botten hostar den till. Då brukar jag oftast sluta försöka starta och andra försöket så brukar den gå igång, men missa lite i några sekunder. Jag tycker att det luktar bensin precis efter starten, så den skåpar väl antagligen in soppa, men lyckas inte tända igång.

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: tor 17 dec 2009, 21:27
av kaffe_koppen
Är det vanligt att denna motor blir svårstartad vid minusgrader men vissa slitna tänd delar?

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: tor 17 dec 2009, 21:41
av *pettson*
kaffe_koppen skrev:Är det vanligt att denna motor blir svårstartad vid minusgrader men vissa slitna tänd delar?
alla motorer blir svårstartade i kyla med slitna tänddelar.

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: fre 18 dec 2009, 05:41
av Stylingbruden
Testa byt tändstiften.. Funkar inte det så byt tändkablarna.. :)
Till sist har du gått över hela motorn o bytat här o var...
Som jag brukar säga.. Inget ont som inte har något gott med sig ;D

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: fre 18 dec 2009, 12:28
av kaffe_koppen
Okej, då har jag satt dit nya stift, men det är individuella spolar, så det finns inga tändkablar att byta. Vet inte ännu om det är någon skillnad,för motorn var varm när jag bytte, men jag ska prova senare.
MVH

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: fre 18 dec 2009, 16:30
av kaffe_koppen
Okej, jag har prövat och den var lika svårstartad som vanligt. Vad tusan kan det vara för fel?
Jag ska också tillägga att 1,2 och 3;ans stift var vitprickiga, typ som om det växte svamp på dom.

Re: Svårstartad v70, kall

Postat: fre 18 dec 2009, 23:42
av *pettson*
Men jag förstår egentligen inte hur du får det till svårstartat? 5-6 sekunders nötning när det är minusgrader? Vad förväntas av bilen? Den har inte samma förutsättningar som när den är varm precis.. När den är varm förångar bränslet så kalas att det inte är nåt problems att få en explosion direkt då första gnistan anländer. Annat är det i minusgrader där bränslet kondenserar på cylinderväggarna och du måste få upp kompressionsvärmen för att faktiskt få till en start. Ju kallare ju värre att få upp värmen i cylindrarna för start. 5-6 sekunders nötning det betyder att din motor gått sådär 20varv innan den startade.