Sida 1 av 1

Byta motor/växellåda 850GLT -92

Postat: sön 29 nov 2009, 10:38
av Bybban
Om jag är intresserad av att byta växellåda eller även motorn i bilen, finns det någon 850-motor som inte passar, säg turbo eller liknande? Måste växellådan vara för just min 92a eller kan även senare växellådor sättas i, vad mer behöver isåfall bytas?

Just nu tar fö min koppling väldigt långt ner, inget jag mår dåligt men vad är slitet? Urtrampningslager eller något annat skoj?

Re: Byta motor/växellåda 850GLT -92

Postat: sön 29 nov 2009, 20:46
av *pettson*
I en GLT passar just GLT motorn rakt av (B5254). Eftersom du har en 92:a måste du använda allt som sitter utanpå din motor att montera utanpå den nya.

En B5252 eller B5234T passar inte utan mera modifieringar och bilen blir inte besiktningsbar. Lådor går att montera från 1992-2001 på din bil. Efter 1995 så måste du modifiera hastighetsmätaravläsningen. Från o med 1999 så får du modifiera så att du har inre slavcylinder på lådan istället för yttre. Plus då det där med hastighetsmätaren.

I ditt fall är det ett vanligt kopplingsbyte som gäller, kanske ihop med en färskare slavcylinder.

Re: Byta motor/växellåda 850GLT -92

Postat: tis 01 dec 2009, 13:05
av Bybban
Utmärkt svar pettson! Tackar så mycket, bara att skriva till tomten och önska mig det i julklapp :)

Re: Byta motor/växellåda 850GLT -92

Postat: tis 01 dec 2009, 22:40
av Marlboroman
*pettson* skrev:IEn B5252 eller B5234T passar inte utan mera modifieringar och bilen blir inte besiktningsbar.
Jo, det går alledes utmärkt att besikta in dem efter bytet till turbomotor. Alla bilar inreggade före 1/1 -93 kan man byta motor i. Det som behövs är en komplett turbodrivlina (motor + låda) i originalskick (inkl katalysatorn från en turbobil) samt turbons kabelhärva och styrbox.

Re: Byta motor/växellåda 850GLT -92

Postat: tis 01 dec 2009, 23:53
av *pettson*
Kollade detta med bilprovningen i motala samt då via telefon för teknisk tjänst. Bilen går utmärkt att besiktiga med valfri SUGMOTOR men inte med turbomotor. Det finns inga intyg inlämnade av volvo för maxeffekt. Alternativet är ombyggt fordon. Jag har annars hört detsamma som du skrev, men när SFRO och SBP inte är överens så gäller ändå det som besiktningsmannen i slutändan bestämmer. (tyvärr eftersom dom ALLTID bör vara överens och ha samma direktiv helt odiskutabelt. Det är därför SBP skulle heta svensk inkonsekvenskontroll..)

Re: Byta motor/växellåda 850GLT -92

Postat: ons 02 dec 2009, 00:42
av Marlboroman
Synd bara att dem som svara i telefon inte har så stor koll jämt. Jag har ringt 3 gånger i rad med samma fråga, pratat med 3 olika, och fått 3 olika svar... Dels så finns det några exempel som reggat med 2,3:an.. Men om de är på det viset så finns i faktiskt möjligheten att ta en 2,0 liter, fast LTT-versionen. Den på 180hk/240Nm. Eftersom man får gå upp 20%hk / 10% nm så kan dem inte neka den. Pratar vi ombyggt fordon kan man helst plötsligt knöla ner en T6:a